Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Hensynet til barnets bedste

Det er meget vigtigt for mig, at vi har en forældreansvarslov, der sikrer hensynet til børnene, når vi snart går i gang med at evaluere loven.

Derfor lagde jeg mærke til Grethe Elhoms debatindlæg i Jyllands-Posten 8/6, hvori hun mener, at de gode intentioner bag forældreansvarsloven ikke kommer til udtryk i de sager, der behandles af statsforvaltningerne, og at hensynet til barnet overskygges af hensynet til forældrene.

Jeg er ikke enig i den kritik. Med vedtagelsen af forældreansvarsloven i 2007 blev der for alvor tale om en lovgivning, der tager udgangspunkt i barnet. Det kommer blandt andet til udtryk ved, at afgørelser, der træffes efter forældreansvarsloven, skal skabe de bedst mulige løsninger for børnene, og afgørelserne skal træffes på grundlag af en belysning af barnets perspektiv. Det er altså barnets - og ikke forældrenes - behov, som er i centrum.

Forældreansvarsloven blev vedtaget af et enigt folketing. Rammerne for den kommende evaluering af loven fastlægges også i et tæt samarbejde med alle partiernes ordførere på området. De forhold, som loven vedrører, har en sådan karakter, at vi må tilsidesætte partipolitiske interesser og fokusere på, hvordan vi bedst hjælper de børn og familier, der lever i delte familier.

Overordnede rammer

Jeg har på mit seneste møde om forældreansvarsloven med Folketingets retsudvalg skitseret de overvejelser, der er gjort omkring evalueringen og tilrettelæggelsen af denne, sådan at vi sammen kan fastlægge de overordnede rammer for evalueringen.

Det er netop ikke tanken at gennemføre en ”begrænset og snæver evaluering”, som Grethe Elholm betegner det. Tværtimod. Jeg har lagt op til, at evalueringen både skal se på de nyskabelser, der blev indført med forældreansvarsloven, og inddrage de vigtigste af de problemstillinger, som har været debatteret siden lovens vedtagelse.

Samtidig er det vigtigt, at evalueringen finder sted i en åben proces, der inddrager den ekspertise, som findes blandt praktikere og forskellige relevante organisationer, for at vi kan sikre en bred og nuanceret belysning af temaerne for evalueringen. Men der må ikke herske tvivl om, at barnets bedste vejer tungest.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.