Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Med skæg og blå briller

PET-kommissionens opgave var primært at undersøge, om PET i perioden 1968-89 havde overholdt de spilleregler, som var udstukket af deres overordnede myndigheder.

Kommissionens beretning har udløst en del debat, ikke mindst fra professor Bent Jensens side. Senest i en kronik i Jyllands-Posten 18/7.

Ingen kan være i tvivl om, hvad Bent Jensen mener om den beretning. Spørgsmålet er derfor, hvilken værdi man skal tillægge Bent Jensens betragtninger.

Journalist Jørgen Dragsdahl har en verserende injuriesag mod Bent Jensen, og reelt er det den sag, som hele Bent Jensens kronik handler om. Det må da undre, at Bent Jensen ikke gemmer krudtet til retssalen.

Aparte opfattelse

I øvrigt har Bent Jensen en noget aparte opfattelse af et retssamfund, hvilket fremgår tydeligt af følgende sætning: »KK er meget optaget af spørgsmålet om, hvorfor der ikke blev rejst sigtelse mod JD. Men det er for det første uden betydning for spørgsmålet, om JD var agent.«

Man driver altså ikke landsskadelig virksomhed, bare fordi det står anført i et PET-papir med en afhoppet KGB-agent som hovedkilde. Landskadelig virksomhed er en straffelovsovertrædelse, og har nogen foretaget sig noget sådant, så går jeg som borger ud fra, at PET straks anlægger sag herom ved domstolene. Indtil det er sket, finder jeg det helt uantageligt at hæfte betegnelsen agent for fremmed nation på nogen overhovedet.

PET's nuværende chef har heldigvis udvist en anstændig holdning:

»Som chef for PET er jeg imidlertid først og fremmest optaget af, at vi tager kritikken til os og ser på, om der er mere, vi kan gøre, end det vi allerede gør i dag, for at undgå tilsvarende fejl.«

DET er ansvarlighed.

Klare retningslinjer

Jeg håber, at regeringen og folketing nu får udstukket nogle krystalklare retningslinjer for PET's virksomhed - også af hensyn til PET samt et effektivt kontrolsystem.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen