Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Misforstået kamp

Flere debattører har i Jyllands-Posten luftet kritiske røster om regeringens udmeldinger efter præsidentvalget i Iran. Regeringen er beskyldt for at være "spagfærdig", "krybende" og udvise "naivitet". Villy Søvndal, der i sin tid beklagede JP's tegninger over for den muslimske verden, har talt om manglende opbakning i kampen mod de "religiøse mørkemænd". Jeg kan kun se disse beskyldninger som udtryk for en manglende forståelse af sagens kompleksitet.

Jeg har fra starten af det tragiske forløb, der er fulgt i kølvandet på præsidentvalget, skarpt fordømt volden og overgrebene på demonstranter, journalister og reformpolitikere.

Jeg har fordømt krænkelserne af fundamentale rettigheder og pressefriheden. Jeg har klart taget afstand fra iranske trusler mod vores ytringsfrihed. I EU har Danmark kæmpet for en fælles og konsekvent EU-linje, som alle har bakket op. Vi har taget diplomatiske skridt med indkaldelse af den iranske ambassadør til en meget kritisk samtale. De, der kræver, at regeringen skulle gå ud og aktivt vælge side i den iranske magtkamp, har ikke forstået, at vestlig støtte til demonstranterne netop er, hvad regimet venter på, så det kan slå endnu hårdere ned på dem. Det vil være at spille regimets kort. Derfor har vi sammen med vores EU-partnere og USA adskilt vores fordømmelser af regimets fremfærd og vores insisteren på de fundamentale frihedsrettigheder fra det at vælge side i de interne politiske magtkampe i Iran.

Længe har den iranske befolkning været undertrykt og menneskerettighedssituationen kritisabel. Det har regeringen konsekvent taget op med Iran og i EU- og FN-regi. Befolkningen sætter nu spørgsmålstegn ved selve regimets legitimitet. Regimets brutale undertrykkelse af sin egen befolkning er helt uhørt, og jeg tager dybt afstand fra denne adfærd.

Der er behov for en endnu skarpere reaktion fra det internationale samfund. Danmark har derfor taget initiativ til, at EU på ny vurderer situationen i Iran.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen