Annonce

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Sammen kan vi redde liv ude på vejene

Højresvingsulykker er dybt tragiske for alle involverede.

Kender du nogen, der siger: »Nej, jeg synes ikke, at vi skal arbejde for færre dræbte cyklister i trafikken«? Nej, vel? Men det er ikke nok at sige ja. Der er brug for handling og for et stærkere politisk fokus på cyklisters trafiksikkerhed end i dag, hvor alt for mange cyklister dør i trafikken.

Tallene taler deres eget sprog: 198 cyklister er dræbt i trafikken i perioden 2010-2016. Og lige så skræmmende: Mens antallet af trafikdræbte bilister er faldet med knap en tredjedel siden 2010, står tallet for trafikdræbte cyklister stille. Heller ikke i forhold til højresvingsulykker ser det godt ud. Syv cyklister mistede livet i en højresvingsulykke i 2016 mod kun én i både 2014 og 2015.

Højresvingsulykker er dybt tragiske for alle involverede. For cyklisten, der bliver dræbt eller kommer til skade. For de pårørende, som mister eller må se en kær leve videre med alvorlige men. For chaufføren, som resten af sit liv vil være mærket og ofte må finde en ny levevej. For de mennesker, som overværer ulykken, og for det redningspersonale, som rykker ud.

Derfor samarbejder vi i Cyklistforbundet og ITD om at undgå højresvingsulykker. Netop i disse dage deltager 120.000 elever fra 900 skoler i Cyklistforbundets ”Alle Børn Cykler”, der skal få flere børn op på cyklen i hverdagen og styrke børns viden om sikker cykling. 2.200 elever på 15 skoler får besøg af ITD’s ”Lastbilkaravanen”, hvor de bl.a. lærer om lastbilers blinde vinkler.

Men skolekampagner er ikke nok. Færre trafikdræbte cyklister kræver, at myndigheder, organisationer, producenter og politikere arbejder tæt sammen om at finde stærke trafikale løsninger. Det kræver et bredt samarbejde for at sikre ny viden og indsigt, forpligtige hinanden på handling og mål og styrke implementeringen af nye initiativer.

Det kræver kort sagt politisk lederskab. Vi opfordrer derfor trafikminister Ole Birk Olesen og resten af regeringen til at samle og inddrage alle relevante aktører i arbejdet. Sammen kan vi redde liv ude på vejene.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Drømmemåling til Sverigedemokraterne på 28,5 pct.

Morten Uhrskov Jensen
Det svenske rigsdagsvalg den 9. september kan vende svensk politik op og ned for altid.

Blog: Endelig: EU-toppen er vågnet på asylområdet

Morten Løkkegaard
Antallet af asylansøgere i Europa skal ned. Derfor er opsamlingssteder uden for EU en god idé.

Blog: Kvindekamp handler også om at stille krav

Signe Munk
Det er på tide, at venstrefløjen vågner op og indser, at der også skal stilles krav, hvis kvinder af ikkevestlig baggrund skal hjælpes.
Annonce
Bilferien sydpå kan få en langsom start Forbered dig på 110 km vejarbejde inden Hamborg
Vejarbejde præger store dele af Autobahn A7 ned mod Hamborg her til sommer, og det kan give op til seks timer forlænget rejsetid. Tyske ADAC anbefaler i stedet A9, hvis man skal til Norditalien og kører på de mest belastede dage. 
Se flere
Biler
Bilferien sydpå kan få en langsom start Forbered dig på 110 km vejarbejde inden Hamborg
Vejarbejde præger store dele af Autobahn A7 ned mod Hamborg her til sommer, og det kan give op til seks timer forlænget rejsetid. Tyske ADAC anbefaler i stedet A9, hvis man skal til Norditalien og kører på de mest belastede dage. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her