*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Vi er nødt til at fortælle højt, hvad vi bliver budt af mærkelige regler og beslutninger

Sosu-hjælpere mærker en stor ændring af indstillingen til plejen. De bliver mange steder kigget på som tjenestefolk.

Parterne, der har med ældrepleje at gøre – også de pårørende – mangler at få afstemt forventningerne. Politikerne mangler at sige højt, hvad kommunernes kvalitets standarder inden for ældreområdet er for en størrelse, mener sosu-hjælper Suzette Glasdam Pedersen fra Odder. Foto: Morten Lau Nielsen

Med mere end 15 års erfaring inden for ældrepleje bliver jeg nødt til at blande mig i alle de her “sure” eksempler, vi hver dag får smækket i hovedet. Det gælder landspolitikere, kommunalpolitikere, Ældre Sagen, Foa m.fl., men det gælder også de ældre selv og deres pårørende.

Meget har forandret sig i alle de år, jeg har arbejdet som sosu-hjælper. For mig at se er den største forandring den forventning, jeg dagligt møder hos borgerne og pårørende til den støtte/pleje, der skal til for at få en værdig alderdom.

Vi har i dette skønne lille land fået udviklet en mentalitet, der hedder: Når jeg har betalt skat, har jeg også krav på hjælp. Og ja, det har du, men vi mangler at få afstemt forventningerne – vi mangler at sige højt, hvad kommunernes kvalitetsstandarder er for en størrelse. Hvad kan vi forvente af hinanden som kommune/borger? Hvad er mulighederne for at undgå alle de her slagsmål i medierne?

Min egen fagforening Foa er med til at trække luften ud af min lyst til at blive i faget, og jeg elsker faktisk mit arbejde rigtig højt. Jeg elsker bare ikke de regler, jeg skal udføre det under. Foa er så dygtig til at gøre opmærksom på fejl og mangler, lav løn, dårligt arbejdsmiljø, stressede dage, for få hænder, eksempler på borgere, som ikke kan få den nødvendige hjælp osv.

Sosu-assistent: Jeg bliver så harm! Vi knokler altså for at hjælpe dine pårørende

Det hjælper virkelig ikke bare at kritisere alt og alle, når de ikke gør noget for at forandre det for deres medlemmer.

Landspolitikerne hører vi kun sige, at alle har ret og krav til en værdig ældrepleje. Men hvad er en værdig ældrepleje? Hvad kan vi forvente? Landspolitikerne snakker næsten kun om sosu-assistenter og sygeplejersker og plejehjem, men hør nu her derinde på Borgen: Det er jo sosu-hjælperne og borgerne i eget hjem, vi sjældent diskuterer for åben skærm eller på de sociale medier.

Det er nu sådan, at reglerne hedder længst muligt i eget hjem, så de ældre er der rigtig mange af. Så måske I lige skal komme ud af Borgen og møde os og de ældre, som er i hjemmeplejen. Os, der desperat forsøger at gøre en forskel og yder omsorg for dem, som har brug for det.

Og jer kommunalpolitikere, ældrechefer, visitatorer og alle jer, der sidder i kommunerne og bl.a. laver de her kvalitetsstandarder: I skal vågne op. I skal sige højt, hvad I bestemmer – det skal I sige til jeres borgere. I skal melde ud, at I som kommune synes, at det er en helt fantastisk idé at visitere ydelser i minutter, og at I synes, at det er helt ok, det I har gang i.

At I med god samvittighed synes, I gør det bedste for jeres ældre borgere og alle jeres sosu-hjælpere, der knokler rundt for at få dagligdagen til at fungere bedst og mest værdigt.

I skal fortælle, hvad vi kan forvente af jer som ansvarlige i kommunen, og I skal holde op med at skyde efter landspolitikerne og bruge dem som undskyldning for dårlige og uværdige beslutninger. I skal melde ud og gøre det synligt for de borgere, som har brug for jeres hjælp. I skal tage et ansvar.

I skal fortælle, at I tager beslutninger om at sende 70-80-årige på rengøringskursus fordækt af, at I kalder det rehabilitering. I skal fortælle dem, at de desværre ikke kan få redt deres seng, medmindre den står i stuen. I skal fortælle dem om, hvad de kan forvente, før de får brug for hjælp. For ved borgeren/pårørende, hvad de kan forvente, ja, så var der sikkert færre historier i medierne.

Og os pårørende til nogle, som har brug for hjælp: Vi skal tage et bedre ansvar for hinanden som familie. Vi skal holde op med at tro, at fordi vi råber højt, og fordi vi har betalt skat, kan vi bare forvente at fralægge vores eget ansvar for, at vores forældre har det godt. Og ja, jeg kender alle historierne om, at vi bor langt væk, vi har selv travlt, vi betaler skat osv. Den evige rummel af halvdårlige undskyldninger.

Ja, der er helt sikkert nogle familier, der bor lang fra hinanden, men måske kunne man flytte sine forældre tættere på, så man kunne give dem en hånd, og ja, der er helt sikkert nogle familier, der har vildt travlt, men mon ikke man kan finde 20 minutter til sine forældre i løbet af ugen, og ja, vi betaler skat (en høj en endda), men derfor må vi gerne selv hjælpe til.

Heldigvis for det er der rigtig mange, der gør, men lige så mange, der ikke gør. Hvad med at vi som familier tager de her snakke om forventninger til at hjælpe hinanden i familien, hvad med at vi som familier tager de svære snakke med vores forældre, før de bliver syge og har brug for det offentlige til at hjælpe.

Kunne vores gamle mor tænkte sig at flytte lidt tættere på sine børn, er “mors” forventning til hjælpen den samme som os pårørende. Hvad er det, de vil have i deres liv den sidste tid, og tro mig, det er os som familie, ikke den kommunale hjemmepleje.

Og til jer ældre, som har brug for hjælp: Jeg er oprigtigt ked af, at I ikke har fået afstemt forventningerne med Skat og jeres egne familier. I bliver rigtig tit kastebold i jeres egen familie, ofte er jeres børn ikke enige om standarden af plejen, så imens I sidder og forsøger at få det bedste ud af livet, kæmper jeres pårørende en kamp mod systemet og hinanden på jeres vegne.

Jeg har set det så mange gange i de 15 år, jeg har forsøgt at gøre en god forskel i jeres hverdag.

Lad mig komme med et eksempel: Sidste gang “Gudrun” skulle have støvsuget, var hun ked af det. Hun ville derfor gerne snakke og var ligeglad med, om hun fik støvsuget, bare hun kunne få en snak.

Hun ville gerne snakke om hendes børn og de konflikter, hun kunne mærke de havde indbyrdes. Næste gang datter/søn kommer på besøg, ringer de fluks til hjemmeplejen og “brokker” sig over krummer på gulvet, og hvorfor der ikke er støvsuget hos deres mor.

Mor fortæller ikke sine børn, at det var, fordi hun selv havde valgt det fra, fordi hun havde brug for at snakke om dem med en anden, nej, for vores ældre i dag holder kortene tæt på kroppen, hvad angår “lig i lasten”. Måske kunne vi komme nogle af de her dårlige historier til livs, hvis vi afstemte forventningerne med hinanden i familien, inden vi alle blev for presset og “bare” sendte aben videre.

Til alle jer derude, som knokler og gør en forskel som sosu-hjælpere – jer, der dagligt står midt i orkanens øje for dårlige kommunale beslutninger – vi bliver nødt til at fortælle højt, hvad vi bliver budt af mærkelige regler og beslutninger for at overholde de økonomiske budgetter.

Vi bliver nødt til at kæmpe videre og sige fra, når nok er nok. Vi mærker allerede nu en stor ændring af indstillingen til plejen. Vi bliver kigget på mange steder som tjenestefolk.

Der er ikke så mange “taknemmelige” mere, den generation er ved at uddø.

Den næste bølge møder ind med krav, som vi ikke kan indfri, så pas på med forventningerne til, at det bliver anderledes i fremtiden. Pas på jer selv og sig fra, hvis ikke hjertet er med.

Og til fremtidens ældre: Sørg nu for at få afstemt jeres forventninger med ”Skat” og jeres pårørende til den offentlige hjælp, inden I skal bruge den.’

I bliver en helt anden type mennesker end de ældre, vi hjælper i dag, der skal meget mere fleksibilitet ind og meget mere nuanceret hjælp. Vi kan ikke fortsætte med at arbejde uden relationer og udføre ydelser på tid, og vi kan ikke fortsætte med at putte folk i kasser.

PS. Dette er alene et udtryk for min opfattelse af tilstanden i dagens familier og forventninger til ældreplejen i fremtiden.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet - klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Er ansvar for menneskeliv og velfærd ikke mere værd?

Signe Munk
62 procent af danskerne, mener at sygeplejersker fortjener mere i løn. Men Sophie Løhde er uenig, kan jeg fornemme.

Blog: Europas liberale går forrest i kampen mod falske nyheder

Morten Løkkegaard
Årets ord "Fake news" risikerer at underminere vores grundlæggende værdier: ytringsfriheden og vores frie liv. Det kræver handling - her fem liberale svar på fake news og misinformation.
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her