*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Lastbilerne er kommet for at blive

Man kan næsten fornemme, at lektor og debattør Henrik Jensen har tilbragt nogle af de dyrekøbte feriedage på danske landeveje i selskab med lastbilerne.

Man kan næsten fornemme, at lektor og debattør Henrik Jensen har tilbragt nogle af de dyrekøbte feriedage på danske landeveje i selskab med lastbilerne. Frustrationerne lyser nemlig ud af hans kommentarer 8/8 under titlen ”En kvælerslange af lastbiler”. Men han putter så meget forskelligt i gryden, at det hele let bliver en omgang ruskomsnusk, der efterlader læseren med en bismag af, at kokken har fået nok af det hele.

Men vi kommer ikke uden om det: Lastbilerne er kommet for at blive. Transportarbejdet er steget støt og vil fortsætte dermed i overskuelig fremtid: EU-Kommissionen forudser, at transportarbejdet i perioden 2010 til 2050 vil stige med 1,1 pct. årligt, svarende til 57 pct. i alt. Rigtig meget køres allerede om natten – og på jernbane – eller går ad søvejen.

Det samfund, som Henrik Jensen beskriver, hvor transport er så billigt, at det kan betale sig at køre råvarer og halvfabrikata samt færdigvarer på kryds og på tværs i Europa – ja, i verden – laver sig nok vanskeligt om sådan lige med det første. Forbruget i den vestlige verden er bare stigende.

Så hvor skal vi begynde? Skal vi til at dyrke grøntsagerne i baghaven og slagte grisen ved gadekæret? Næppe. Skal vi købe mindre og genbruge mere? Måske, og der er allerede en trend, hvor genanvendeligt affald er blevet en råvare – men det kræver også transport. Eller skal vi måske se på de strukturer, der gør, at transport bliver så billigt, at det kan betale sig at flytte produktion ud af landet – for derefter at lade underbetalte østchauffører køre godset rundt på nomadevilkår? Helt sikkert, mener jeg. Så ja – Henrik Jensen har ret i, at der er rigtig mange lastbiler på vejene. Henrik Jensen har ret i, at de bidrager til trængsel og ulykker. Og han har ret i, at chaufførerne kunne være bedre kvalificerede, når man ser på, at 5.000 ud af de 6.000, der krydser grænsen, er af udenlandsk herkomst. Disse ting arbejder vi løbende på i branchen.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet - klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Debat: Opbakning til Jalving
Efter endnu en skarp og realitetsfunderet søndags-Jalving er det på tide at kalde indtrykket af masseindvandringen ved rette navn: en økologisk forstyrrelse af vort habitat/biotop.
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Sherin Khankan: Islamist eller fuldstændig utilregnelig

Jaleh Tavakoli
Det at danskere vender sig imod Naser Khader, siger noget om det selvhad som de vestlige samfund lider under. Det at man betragter Sherin Khankan som reform-imam, siger noget om de lave forventningers racisme overfor muslimer.

Blog: Er ansvar for menneskeliv og velfærd ikke mere værd?

Signe Munk
62 procent af danskerne, mener at sygeplejersker fortjener mere i løn. Men Sophie Løhde er uenig, kan jeg fornemme.
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her