Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Jeg bliver så harm! Vi knokler altså for at hjælpe dine pårørende

Jeg ville ønske, at folk anerkendte vores arbejde bare en lille smule mere.

Hvor er det ærgerligt.

Møder en gammel bekendt. Samtalen starter egentlig meget godt, lige indtil det klassiske spørgsmål kommer:  "Skal du ikke snart til at lave andet end tørre røven på de gamle mennesker? Det må da blive kedeligt i længden?"

Og her kommer mit svar så: 
NEJ, det skal jeg ikke.
Jeg bliver så harm, når folk tænker, at det eneste vi som sundhedspersonale gør, er at tørre andre mennesker i røven! 

Jeg knokler hver time, jeg er på mit arbejde. Det er mig, der som social- og sundhedsassistent sørger for, at DINE pårørende, som ikke længere kan administrere deres medicin selv, får den rigtige behandling, det er mig, der har medicingennemgang med lægen. Det er mig, der observerer din mor eller far hver eneste dag, om der sker ændringer hos dem. Det er mig, der stikker din mor, der er ramt af sukkersyge, eller skifter forbindingen på din fars sår, som han ik længere selv kan klare.

"Jeg tror ikke alle ved, hvor stort et arbejde vi egentlig laver," skriver 32-årige Karina Mundberg, der har været i faget i 14 år.

Ham din demente morfar, der ikke længere kan huske, hvor han har lagt sine ting, har sørme også mig, der hjælper ham med at finde dem igen.

Samtidig med vi passer jeres ældre mennesker, så ligger der også et stort pres på os i forhold til dokumentation. Vi får også uanmeldt besøg på vores arbejdspladser, hvor vores ting også skal være iorden. Det skal vi sørge for, samtidig med vi skal passe vores/jeres ældre mennesker.

Når de ældre en dag ikke er her længere, de er gået bort, ja, så gør jeg dem også i stand, så de er pæne og i det tøj, I ønsker, til I skal sige pænt farvel.

Så ja, det kan godt være jeg i form af mit arbejde tørrer en masse forskellige "røve", men det er så meget mere end blot det. Vi kan hurtig blive enige om, at det ikke er for lønnens skyld, vi er der. Nej, vi er der nemlig fordi, det vi får tilbage af de ældre mennesker, giver os så meget, at vi har lysten til at arbejde med dem. 

Hvor ville jeg ønske, at folk anerkendte vores arbejde bare en lille smule mere.

Både social- og sundhedshjælpere, sosu-assistenter og sygeplejesker.

Jeg tror ikke alle ved, hvor stort et arbejde vi egentlig laver.

Ud over mit lille sure opstød, så ønsker jeg alle en fantastisk dag

I morgen kl 7.00 vil jeg igen tage på arbejde, og hjælpe DINE pårørende.
(Må gerne deles)

Dette indlæg er oprindeligt bragt på Facebook.  Det er videregivet her efter aftale.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.