Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Tyskerne kommer i større antal – men der er mørke skygger på himlen

Staten bør gå forrest og sætte yderligere skub i væksten ved at investere mere i markedsføringen af Danmark.

Sommeren er i fuld gang – og dermed er det højsæson for turismen. Igen i år kan vi forvente at møde flere udenlandske turister i sommerlandet. Det vil især være »guten Tag«, vi skal sige til turisterne, vi møder, for markant flere tyskere forventer nemlig at holde ferie i Danmark i år. Og der er udsigt til yderligere vækst i de kommende år. En femtedel af den tyske befolkning er nemlig interesseret i at holde ferie i Danmark inden for de næste tre år. Det svarer til knap 13 millioner tyskere – eller 1,2 millioner flere end sidste år, viser den tyske rejseanalyse. Det er gode nyheder. Tyskland står for over halvdelen af de udenlandske overnatninger og er det største marked for dansk turisme.

Sidste år stod det tyske marked for 70 pct. af væksten i de udenlandske overnatninger. Dermed bidrager de tyske turister væsentligt til det samlede turismeforbrug i Danmark på 94 mia. kr. og til at skabe job til de 114.000 mennesker, som er beskæftiget som følge af turisme. Det gælder både dem med høj uddannelse, kort uddannelse og dem, som ellers vil have svært ved at komme ind på arbejdsmarkedet.

Men der er mørke skyer på himlen. Trods det store potentiale er mulighederne for at realisere væksten paradoksalt små. For det kræver investeringer at konvertere interesse til konkrete overnatninger og dermed omsætning og arbejdspladser i Danmark.

I 2016 og 2017 gav staten en ekstraordinær projektbevilling på 2 x 10 mio. kr. til markedsføringen af dansk kyst- og naturturisme. Pengene blev i 2016 gearet med 8,2 mio. kr. fra erhvervet selv, og hovedparten af pengene investeret i det tyske marked. Blandt andet er det lykkedes at køre tv-spots som en del af VisitDenmarks samlede markedsføring i Tyskland. Resultaterne af indsatsen ser vi i øjeblikket i form af større rejselyst til Danmark og vækst i de tyske overnatninger i Danmark.

Der er på nuværende tidspunkt ikke afsat ekstra midler i 2018 og fremover, og det kan være med til at sætte en bremse på den tyske vækst. Erfaringerne viser, at når staten går forrest, bakker erhvervet op med investeringer og gør en ambitiøs og langsigtet indsats på markedet mulig.

Tyskland er et af verdens største rejsemarkeder, og Danmark er i benhård konkurrence med andre lande, som også vil have deres bid af kagen og derfor investerer massivt i markedsføring. Så selv om mange tyskere viser interesse for Danmark, fører det ikke automatisk til flere overnatninger. Interessen skal konverteres til konkrete beslutninger, og det kræver, at vi er massivt synlige på markedet. Ellers glider interessen for Danmark i baggrunden, og valget falder på en anden destination.

De sidste års markedsføringsindsats med VisitDenmark i spidsen har skabt rigtig gode resultater – men vi har kun lige skrabet i overfladen på det store tyske marked. Det tyske potentiale er enormt, og i de kommende år vil der især være store gevinster at hente ved at sætte ind på at trække flere tyske turister til i månederne, der ligger i forlængelse af højsæsonen i juni, juli og august.

En indsats i den sæson vil tilmed have den fordel, at turismeomsætningen bliver fordelt ud over en større del af året og skabe flere arbejdspladser, der ikke er så afhængige af sæsonudsving. Mulighederne for vækst er bedre, end de har været længe. Det er nu, vi skal handle, hvis vi vil realisere potentialet. Staten bør gå forrest og sætte yderligere skub i væksten ved at investere mere i markedsføringen af Danmark og vise, at der er vilje bag ordene om, at turismen er vigtig for Danmark.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen