Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Derfor skal jeg til folkemøde igen næste år

Jeg har fået større respekt for dem, som repræsenterer os i vores folkestyre, uafhængigt af deres politiske observans.

Artiklens øverste billede
Folkemødet 2017 – 3.000 arrangementer på fire dage. Foto: Finn Frandsen/POLFOTO

I år var første gang, jeg havde fornøjelsen af at deltage i Folkemødet, og det ”blot” som helt almindelig borger. I løbet af de fire dage på Folkemødet var der mere end 3.000 forskellige arrangementer, som man kunne vælge imellem. Der var i den grad noget for enhver smag. En rigtig god app gjorde det muligt at tilrettelægge sit eget program, og man kunne tilmed bruge den til at finde vej mellem det store mylder af telte, skibe og huse, hvori arrangementerne foregik.

De politiske partier, interesseorganisationer, foreninger, brancheorganisationer, medier mv. havde fundet vej til mødet, og derved kunne deltagerne opleve en stor palet af emner blive behandlet efter devisen ”intet for stort og intet for småt”.

Jeg blev såvel kulturelt som åndeligt beriget og kan kun opfordre andre til at følge trop næste år.

Hvad er så det unikke ved Folkemødet? Efter min opfattelse det for en stund at komme tæt på beslutningstagere og meningsdannere. Samspillet med pressen var ikke sat under pres af snævre tidsrammer med krav om hurtige svar og det efterhånden forventelige ønske om at udstille en konfrontation mellem parterne i en given sag. Der var tid til debat og til uddybning af synspunkter. Der var respekt mellem politikere trods forskel i synspunkter og dagsorden. Der var fokus på det, vi som danskere trods alt er enige om, i stedet for et ensidigt fokus på konflikterne. Der er mere, der binder os sammen, end der skiller os. Måske der i respekten for det samfund, vi har skabt i fællesskab, med eksempelvis muligheder for uddannelse for alle, en forholdsvis høj grad af deling af goderne, et fælles medejerskab af vore virksomheder gennem pensionsfonde og et socialt sikkerhedsnet, ligger fundamentet til det at være dansk. Vi har grundlæggende tillid til hinanden. En tillid til, at politikerne uafhængigt af partifarve vil værne om vores demokratiske rettigheder og sikre, at fællesskabet tager hånd om dem, som har behov derfor. En respekt for hinanden, der gør, at vore folketingsmedlemmer og regering kan færdes frit og trygt i Allinge til Folkemødet, og i øvrigt over det meste af kongeriget til enhver tid.

Respekt for politikerne

Nogle gange skal nogen udefra sætte tingene i relief, for at man virkelig kan forstå, hvor specielt vores land er. USA’s tidligere ambassadør i Danmark Rufus Gifford holdt en tale på den store scene, hvor han hyldede vores samfund. Han påstod, at det ingen steder i verden ud over i de nordiske lande ville være muligt at gennemføre et arrangement som Folkemødet i fred og fordragelighed. At politiske modstandere kunne mødes og debattere uoverensstemmelser og så til sidst nyde hinandens selskab over en øl i baren. At han i øvrigt pegede på, at vi også har områder, hvor en forbedring er ønskelig, ødelægger ikke indtrykket af, at vi har noget unikt, som vi skal og bør værne om. Rufus Gifford er nok den bedste ambassadør for os ude i verden.

Jeg skal til folkemøde igen. Ingen tvivl om det. Jeg blev såvel kulturelt som åndeligt beriget og kan kun opfordre andre til at følge trop næste år. En umiddelbar oplevelse er, at begrebet ”politikerlede” er forsvundet fra min verden. Jeg har fået større respekt for dem, som repræsenterer os i vores folkestyre, uafhængigt af deres politiske observans. De gør et stort arbejde på vi andres vegne og varetager dermed en meget væsentlig samfundsopgave. Stor tak til arrangørerne af Folkemødet herfra.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen