Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Trump burde ændre sin politik – ikke klimaet

Fremtiden så lys ud i november 2015, da 195 lande til COP21 gik sammen om den første bindende handleplan for at holde den globale opvarmning nede. Derfor ærgrer det mig nu, at præsident Donald Trump har erklæret, at han vil trække USA fra Paris-aftalen.

Siden valget i november har jeg grint af Donald Trump. Jeg var hverken vred, sur, ked af det, glad, optimistisk eller noget som helst andet, da det stod klart på valgnatten, at Trump skulle være USA’s 45. præsident. Jeg følte mig tryg i min lille danskerboble med min vestjydementalitet, der siger, at ”det hele nok skal gå uanset hvad”.

Nu er situationen en helt anden. Der er ikke så meget at grine ad længere. Trump vil vise, at han gør alvor af sit ord, og dette bliver nu på bekostning af hele klodens fremtid. Klimaforandringerne har allerede forårsaget ødelæggende skader rundtom i verden, og at et land som USA trækker sig fra klimaaftalen, kommer til at have konsekvenser. USA bærer et kæmpe ansvar; ikke kun pga. landets position som stormagt og foregangsland, men også fordi det er den næstmest forurenende nation.

Paris-aftalen er dog stadig en succes i mine øjne, men uden USA som værende en del af den rammer vi 2-graders-tærsklen, før vi troede. Det betyder, at vi har mindre tid til at forebygge fremtidige klimaforandringer. Klimaforandringer, som kommer til at koste massevis af menneskeliv. I mine øjne sætter det tingene i perspektiv … men jeg er jo heller ikke amerikansk præsident.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Mathilde Mørch Sørensen, medlem af Venstres Ungdom (Esbjerg), Bramming

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.