Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Motorvej og natur i balance

Hvis vi skal have motorvej og natur i balance, så brug den sunde fornuft, og træk den midtjyske motorvej mod vest.

En ny midtjysk motorvej er et af vores mest presserende trafikale behov.

Trekantsområdet, Herning og Billund udgør en vækstmotor for Danmark. Der skabes hundredvis af job, og mange danske familier flytter dertil. Der er stort potentiale for en fortsat positiv udvikling.

Men der er også en stor trussel mod denne vækstmotor. Mangelfuld infrastruktur. Infrastrukturen skal binde Trekantsområdet sammen med resten af landet. Det skal sprede væksten i hele det jyske og sørge for, at vi får en større vækst end summen af de områder, vi forbinder.

En motorvej betyder vækst. Den betyder udveksling af service og varer. Den betyder, at familier kan komme til og fra arbejde og skole. Omvendt betyder mangelfuld infrastruktur mangelfuld vækst. Det betyder en bremseklods for virksomheder og borgere, der ønsker at slå sig ned i det jyske. Det betyder spildtid og spildte penge.

En jysk parallelmotorvej skal betjene en stor del af Danmarks produktion. Dermed er den afgørende for fremtidssikringen af dansk økonomi og velfærd. Den er afgørende for udvikling og jobskabelse i hele Vestdanmark. En midtjysk motorvej er samfundsøkonomisk rentabel, og den skal understøtte et Danmark i bedre balance.

Når motorvejen skal bygges, ønsker jeg, at den kommer til at gå vest om Billund. Det er der rigtig mange gode grunde til. Én af dem er vores natur.

For blandt andet på grund af Naturplan Danmark vil det give bedst mening for vores natur at placere motorvejen mod vest. Vest for Billund er landskabet fladere. Det betyder, at det er mere skånsomt for naturen – og billigere – at lægge motorvejen her. På den østlige side vil motorvejen derimod betyde, at vi skal bryde smukke, kuperede landskaber. Landskaber, der huser vigtige dyre- og plantearter. Ujævnt, bakket landskab, der er svært at bygge på.

Hvis motorvejen placeres øst om Billund, vil den komme i konflikt med fredede fortidsminder og værdifuld natur. Den vil i så fald gå gennem beskyttede Natura 2000-områder ved Randbøl Hede og Egtved Ådal. De er begge klassificeret som bevaringsværdig natur – og de vil begge lide stor skade, hvis der laves en østlig linjeføring. En østlig linjeføring vil være forstyrrende for Vejle Ådal og de tilhørende naturområder.

Hærvejskomitéen er netop nu ved at undersøge, hvilke konsekvenser motorvejen vil have for naturen. De er i gang med at foretage en detaljeret VVM-undersøgelse, som skal vurdere motorvejens virkning på miljøet på strækningen fra Haderslev til Give ved henholdsvis vestlig og østlig linjeføring.

Når vi bygger den midtjyske motorvej, må vi også tænke på naturen. Vi må tage ansvar og begrænse de skader, som en motorvej forvolder.

Men ikke kun for naturen vil det være bedst med en vestlig linjeføring. En motorvej vest om Billund vil også sikre et godt trafikalt flow. Den vil give god indkørselsadgang til vigtige byer og forhindre, at områder sander til med trafikpropper. Den vil sikre en god byudvikling og et sundt erhvervsliv i det vestlige Danmark.

Når vi tænker på, hvordan Billund Lufthavn er placeret, vil en motorvej, der løber vest om Billund, være mest hensigtsmæssig. Den skal understøtte en videreudvikling af Billund Lufthavn, som skal kunne konkurrere med Hamborgs lufthavn og trække vækst og arbejdspladser til Danmark. Desuden er en række andre vigtige virksomheder placeret på en måde, som gør, at en vestlig linjeføring vil være mest hensigtsmæssig.

En østlig linjeføring vil ikke understøtte den naturlige erhvervsakse mellem Billund, Brande, Ikast og Herning lige så godt som en vestlig linjeføring. Den vil ikke medføre blivende vækst i Vestjylland.

Det internationalt anerkendte arkitektfirma Bjarke Ingels Group (BIG), som er eksperter i byplanlægning, har været med til at udarbejde Visionsplan for Billund, som på neutral vis skulle vurdere, hvordan vi bedst får naturhensyn og byudvikling til at gå hånd i hånd. Deres vurdering er klar: De anbefaler, at en midtjysk motorvej skal gå vest om Billund. Den skal derved både minimere trafikken i bymidten og sikre unikke, værdifulde naturområder.

Hvis vi skal have motorvej og natur i balance, så brug den sunde fornuft, og træk den midtjyske motorvej mod vest.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.