Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Deltidsarbejde skader hverdagens helte

Jeg ønsker, at mine kollegaer i kommunerne får samme muligheder som andre på arbejdsmarkedet. Jeg er selv ansat i regionspsykiatrien og oplever heldigvis ikke samme problemer som mine kollegaer, der er fanget i det kommunale deltidsarbejde.

Jeg hører om mange unge, som ikke ved, hvad konsekvenserne ved deltidsarbejde er. Måske fordi det er mere reglen end undtagelsen at ansætte sosu-personale på deltid, med store konsekvenser for den enkelte. Det gør mig vred, når kommunerne gang på gang slår deltidsstillinger op, mens jeg samtidig kan se via vikarbureauet, at der dagligt mangler personale ofte de samme steder. Så meget, at de sågar tilbyder: ”Tag denne vagt og får 30 kr. ekstra i timen.” Så kan jeg se på mine kollegaer ansat i det kommunale, at nogle er frustrerede over ikke at kunne få lov at gå op i tid. Dette fordi ”budgettet” ikke rækker til fuldtidsstillinger, men i stedet er vikarbudgettet steget eksplosivt over de sidste par år (25 pct. fra 2013-2015).

En sosu-assistent, der er ansat 30 timer pr. uge igennem et arbejdsliv, mister ca. 2,4 mio. kr. i løn og 310.000 kr. i pension. Er det ret og rimeligt, at det sosu-personale, der hver dag møder på arbejde for at passe på vores ældre og syge borgere, skal snydes for ordentlige pensions-, løn- og ferievilkår?

Det kan ikke være rigtigt, at man gennem et arbejdsliv skal give så meget omsorg, og når man en dag selv står og er slidt op og skal på pension, kan man knap leve af sin pension, og så må samfundet i sidste ende spæde til alligevel. Deltidskulturen skader dem, som i mine øjne er hverdagens helte.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.