Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Men vi venter på det hemmelige ferielovsudvalg

I forhold til feriesystemet har regeringen en gylden mulighed for at gøre det meget mere simpelt for virksomhederne at administrere, uden at det går ud over de ansatte.

Artiklens øverste billede
Regeringen venter i øjeblikket på en rapport fra ferielovsudvalget med retningslinjer for udbetaling af feriepenge. Arkivfoto: Lionel Cironneau/AP

Mens vi venter på det hemmelige ferielovsudvalg, har LA og K meldt ud, at de gerne ser et mere simpelt feriesystem, hvor arbejdsgiveren selv står for feriepengene. Det har fået Dennis Kristensen (DK) fra FOA op af stolen for at proklamere, at LA og K ikke aner, hvad de taler om. I en radioduel på Radio24syv med Rasmus Jarlov 11/5 og et efterfølgende indlæg i JP 24/5 kommer han med en række påstande om det danske feriesystem, som er værd at faktatjekke.

Ifølge DK skulle et af de store problemer med at lade arbejdsgiveren udbetale feriepenge være, at det fratager ansatte »retten til at få lønnen 12 gange om året og én årlig udbetaling af særlig feriegodtgørelse«. Her henviser han i radioen til Ilse Both-dommen fra 1976, som udtrykker det almindelige princip om, at ansatte har ret til deres fast påregnelige tillæg i forbindelse med betalt fravær.

Men skulle et tillæg miste sin karakter som et ”fast påregneligt tillæg”, fordi ferie udbetales direkte af arbejdsgiveren? Næppe, da det allerede følger ferieloven, at fast påregnelige tillæg også skal udbetales under ferie. Og skulle der opstå en sådan tvivl, vil det kunne præciseres i forbindelse med ændringen af ferieloven.

Det næste problem skulle tilsyneladende være, at ændringen betyder, at de ansatte »i stedet skal have en højere løn i 10,5 måneder og ingen løn i 1,5 måned«. For månedslønnede, som eksemplet vedrører, er det vanskeligt at se, hvordan det skulle ske. I dag modtager månedslønnede ferie med løn 12 måneder om året. Og det vil de også gøre med en ny ferielov, uanset om ferien udbetales direkte fra arbejdsgiveren eller ej.

I radioen gør DK sig til talsmand for, at det skulle være i strid med EU-reglerne at lade arbejdsgiveren selv stå for feriepengene. Men sandheden her er, at Danmarks feriesystem er et unikum, også inden for EU, og det er derfor også uproblematisk at lave en ordning som i de andre nordiske lande, hvor arbejdsgiveren selv står for feriepengeudbetalingen. Man kan altså glæde DK med, at han ikke skal bekymre sig.

DK indrømmer, at det for ham er afgørende, »hvornår feriefinansieringen skal forlade arbejdsgiveren«. Han foretrækker altså et system, hvor beløbet indbetales til FerieKonto eller en feriefond, som administrerer beløbet på arbejdsgiverens og den ansattes vegne. Det er formentligt det eneste reelle spørgsmål, der rejses i denne sag.

Men DK forholder sig ikke til, at når optjeningsår og ferieår bliver samme år, hvilket er et krav fra EU’s side, ryger behovet for et kompliceret indbetalingssystem. Det er allerede blevet fremhævet fra flere sider i forhold til det eksisterende feriesystem, om det økonomisk overhovedet kan svare sig at lade atp eller feriefonde administrere feriepengene. Man kan konstatere, at renterne og de uhævede indbetalinger, udover de ansattes ferie, går til finansiering af feriehuse, og at staten hvert år overfører et-, to- og trecifrede millionbeløb til sig selv fra Arbejdsmarkedets Feriefond. Man kan derfor lægge til grund, at virksomhederne mere effektivt selv kan administrere feriepengene.

Venstre vil ikke forholde sig til LA og K’s udspil, men vil afvente ferielovsudvalgets rapport. Det ville også i andre sammenhænge være oplagt. Men ferielovsudvalget, som andre udvalg på arbejdsmarkedsområdet, består kun af arbejdsgiverforeninger og fagforeninger og en formand. Dermed dækker udvalget kun 50 pct. af det private arbejdsmarked, som har en fælles interesse i at bibeholde det eksisterende system med fortrinsret for overenskomstparter og mulighederne for at lave feriefonde. Og når deres lovforslag er forhandlet på plads i al hemmelighed, bag lukkede døre, så ændrer regeringen ikke et komma.

Regeringen bør derfor sikre, at hele arbejdsmarkedet er repræsenteret i den lovgivende proces, som bør være mere transparent. Og i forhold til feriesystemet har regeringen en gylden mulighed for at gøre det meget mere simpelt for virksomhederne at administrere, uden at det går ud over de ansatte.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.