Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Den trafikale situation i Nordsjælland er uholdbar

Det haster med at få forlænget Hillerødmotorvejen og at få bygget Frederikssundmotorvejen færdig.

På Hillerødmotorvejens forlængelse holder en lastvogn fra SCT Transport i kø. Det er der langtfra noget nyt i. Den nordsjællandske transportvirksomhed har 120 lastbiler, der gennemsnitligt holder i kø to timer hver dag. På forlængelsen kører der ca. 27.000 biler i døgnet. I 2030 vil trafikken være steget til 43.000 biler i døgnet. Og spildtiden er dyr for SCT. Den koster transportvirksomheden 200.000 kr. – hver dag chaufførerne møder på arbejde, året rundt.

Hos teknologivirksomheden FOSS i Hillerød giver de trafikale udfordringer ligeledes panderynker. Virksomheden er i hård konkurrence med københavnsk baserede firmaer om de rette medarbejdere. Og hvor FOSS tidligere har anset det som en fordel at være placeret i Hillerød, kan virksomheden nu konstatere, at den megen kø på Hillerødmotorvejens forlængelse spiller ind i potentielle nye medarbejderes overvejelser, samtidig med at dygtige ingeniører spilder meget tid, som kunne være brugt på innovation.

Haldor Topsøe er den største arbejdsplads i Frederikssund. Virksomheden ønsker at tiltrække medarbejdere fra et større opland og at sikre sig effektiv transport. Derfor er usikkerheden om etableringen af tredje etape af Frederikssundmotorvejen en udfordring. Anlægsloven blev ellers vedtaget i 2009, og strækningen er klar til anlæggelse af motorvej. Frem mod 2030 vil trafikmængden stige til ca. 32.000 biler i døgnet. Man står således i en situation, hvor en almindelig landevej skal afvikle lige så meget trafik, som der dagligt kører over Storebæltsbroen.

Når virksomheder og borgere holder i kø på de nordsjællandske veje, taber samfundet penge – mange penge.

De nævnte eksempler viser, at den trafikale situation i Nordsjælland er uholdbar. Der er behov for at få forlænget Hillerødmotorvejen og for at få bygget Frederikssundmotorvejen færdig. Og det haster.

Når store dele af det nordsjællandske motorvejsnet er sandet til, må og skal staten selvsagt investere. Når virksomheder og borgere holder i kø på de nordsjællandske veje, taber samfundet penge – mange penge. En nylig samfundsøkonomisk analyse viser eksempelvis, at alene færdiggørelsen af Frederikssundmotorvejen vil kunne spare 6.300 køretimer i døgnet.

Den danske transportpolitik bør bygge på sammenhæng, helhed og langsigtet planlægning. Målet bør være, at vi til enhver tid har et transportsystem, der sikrer virksomheder og borgere den bedst mulige mobilitet. Kun derigennem kan vi styrke væksten. Og kun derigennem får borgerne mest mulig ”value for money”. Det langsigtede og helhedsorienterede fokus bør kombineres med et skarpt blik for, hvor vi som samfund opnår det bedst mulige afkast af vore infrastrukturinvesteringer.

Hillerødmotorvejens forlængelse og Frederikssundmotorvejens færdiggørelse hører til nogle af de mest rentable infrastrukturinvesteringer i Danmark, og det er i vores optik fuldstændig åbenlyst, at sådanne projekter bør færdiggøres, før fokus rettes mod helt nye projekter.

Vi ser på den baggrund frem til, at et bredt flertal i Folketinget snart afsætter et stort råderum til fremtidige trafikale investeringer. Vi er helt med på, at der på den helt korte bane ligger nogle konkrete begrænsninger i relation til de tilladte anlægsudgifter, men det ændrer ikke på, at man allerede i nær fremtid kan træffe beslutning om prioritering af motorveje til anlæggelse få år ud i fremtiden.

Lad os få sat gang i denne proces – det trygler både virksomhederne og borgere om. Og det er vores pligt som ansvarligt samfund at tage denne opfordring seriøst og handle på den.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.