Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Fedmeoperationer er en håndsrækning

Hvert år, den tredje lørdag i maj, er det europæisk fedmedag; en dag, som politikere og beslutningstagere herhjemme har fejret ved i de forgangne år at svinge sparekniven og få skåret antallet af fedmeoperationer ned fra omkring 4.000 til ca. 600 årligt. Det giver penge på kontoen nu og her, og det er dét, der i vore dage tæller i politik. Tilbage står jeg. Mennesket, der rammes af beslutninger som denne.

For bag hver eneste sparede operation står et menneske med et faretruende antal overflødige kilo, hvor det bare er et spørgsmål om tid, før overvægten kommer til udtryk i livsstilssygdomme, der vil kræve en omfattende lægebehandling. Og bag hver en sparet operation står et menneske, hvis livskvalitet langsomt daler, i takt med at tallet på vægten stiger.

Jeg har selv været det menneske, og jeg ved, hvordan det føles. Jeg ved, hvordan det er langsomt at bygge sit eget fængsel af fedt som et værn mod at skulle forholde sig til omverdenens kompleksitet, og jeg brugte 19 år på at oparbejde en kampvægt på til sidst 137 kg. I 2009 gennemgik jeg en fedmeoperation. Det blev billetten til et nyt, godt og sundt liv, og jeg gennemgik et vægttab på 87 kg. Denne mulighed får færre og færre.

Rundt om i Europa sættes der i disse dage fokus på den stigende overvægt blandt de europæiske befolkninger, og med rette. For fedme er et voksende problem, og det er beskæmmende, at danske beslutningstagere nedtoner fedmeproblematikken herhjemme, fordi et mindre antal operationer sparer penge her og nu.

Derfor er jeg nødt til at råbe op i en tid som denne og sige: I tager fejl. Jeres beslutning er baseret på myter. En fedmeoperation er selvsagt ikke et trylleslag til en sund livsstil; det er et værktøj, og det er den bedste hjælp, I kan give. Jeg blev ikke opereret tynd, men jeg fik en epokegørende håndsrækning, der hjalp mig til en sejr i kampen mod kiloene. Havde jeg ikke fået tilbudt operationen, havde jeg ikke været her i dag. Men jeg er her, og jeg råber op for dem, der lige nu har brug for denne nødvendige håndsrækning til vejen mod et bedre liv.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.