Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Man bliver altså ”wannabe tidehvervsk” af at tænke selv

Tidehverv er blevet bladet, hvor man får at vide, hvad man skal, så man ikke behøver bære ansvaret selv.

Jeg er »wannabe tidehvervsk« skrev redaktøren af Tidehverv i et debatindlæg i JP 11/5, der var skudt lysår over al saglighed. I stedet for at opfordre mig til at læse de sidste 20 år af bladet Tidehverv, burde Agnete Raahauge (AR) gøre sig den ulejlighed at læse, hvad jeg faktisk mener, i stedet for at løbe med sladder. Men det gør hun altså ikke. Og bum, så blev jeg da endegyldigt smidt ud af (foreningen eller partiet?) Tidehverv uden at vide, at man kunne være medlem.

Det kunne man i hvert fald ikke dengang, da Tidehverv begyndte i 1926 som et sommermøde og et blad. Det plejer Krarup’erne og resten af slænget sjovt nok også altid at fremhæve, når de bliver skudt i skoene, at Tidehverv er blevet et politisk, teologisk og åndeligt holdningsfællesskab. De gamle tidehvervsfolk sagde ellers, at det drejer sig om en væsentlig saglig debat. Det hører til klassisk tradition at gå hårdt til hinanden, men at stå inde for egne synspunkter. Derfor har jeg bare forbeholdt mig retten til at tænke selv, sige det højt og stå ved det. Det, troede jeg, var meningen med Tidehverv. Jeg har derfor heller aldrig talt på vegne af Tidehverv eller nogen af Krarup’erne. Ja, der er faktisk slet ingen grund til at blive så sur.

Men pudsigt nok taler AR og de andre partisoldater, som om Tidehverv er blevet et politbureau, der ser fjender overalt. En topstyret bevægelse, en lukket forening for ligesindede, det gode småborgerlige selskab og de helliges samfund, som kun udgiverkredsen af Tidehverv har himmerigsnøglerne til. Så meget for en fri debat. Men nu er jeg altså blevet afsløret som den trojanske hest i Tidehverv og anklaget for undergravende virksomhed. Og der er allerede bebudet, at de skriver spalte op og ned om forræderiet i juninummeret af Tidehverv. Det er nærmest en ære.

Nu er jeg altså blevet afsløret som den trojanske hest i Tidehverv og anklaget for undergravende virksomhed.

Og det bliver nok et dobbeltnummer, for anklagerne er mange. Jeg gør mig bl.a. skyldig i sædernes forfald og den komplette ansvarsforflygtigelse, der drager andre med i faldet. Jeg vil opløse alle hjemmene og ægteskaberne. Afskaffe ansvaret og næsten. Og vie homoseksuelle. Det er jo samfundsomstyrtende virksomhed, fordi samfundet bygger på det såkaldt hellige kristne ægteskab, der er et »forpligtende familiestiftende forhold mellem mand og kvinde«. (JP 11/5). Bare ærgerligt, hvis du er homoseksuel, frivillig eller ufrivillig barnløs eller har fået få børn i en anden konstruktion end ægteskabet. Gud var nemlig konservativ. Derfor indrettede han en bestemt samfundsorden, inden mennesket begyndte at spise æbler og være lidenskabelige.

Ja, stierne er blevet smalle i Tidehverv. Så smalle, at AR kan sidde og opregne et dyds- og lastekatalog, så hun kan holde et vågent øje med, hvem der lever ansvarligt, og hvem der burde skamme sig. I den (nye) tidehvervske teologi, hvad det så er, bliver ansvaret altså til en objektiv formynderisk størrelse, man kan kræve af andre. Det står i diametral modsætning til den gamle tidehvervsmand Kristoffer Olesen Larsen, der med Kierkegaard siger: »Ansvar er altsaa ikke noget, som jeg saadan har; jeg har det kun, idet jeg overtager det; det er ikke, men bliver til: Jeg er ikke den ansvarlige, men bliver det stadig paa ny, idet jeg frit vælger at være det.« Ansvaret bliver altså kun til i det øjeblik, jeg overtager ansvaret og tager det på mig. Derfor »drejer det sig ikke om en ”objektiv” sandhed; for betragtningen er ansvaret simpelthen ikke til.« (Fra K. Olesen Larsens ”At være menneske”).

Hvis man siger til et menneske, hvad ansvaret indebærer, da har man samtidig frakendt det menneske sit ansvar. Hvad AR og de andre pæne mennesker betragter som ansvarligt, er altså ikke andet end ydre påtaget småborgerlighed, tom snak eller med AR’s egen formulering: et ”mundsvejr”. Ansvaret er netop at skulle selv! Tidehverv er blevet bladet, hvor man får at vide, hvad man skal, så man ikke behøver bære ansvaret selv.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet - klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Europol-aftale holder stadig

Anders Vistisen
EU-tilhængere forsøger at miskreditere Europol-aftale og råber endnu engang ”Ulven kommer”

Blog: Grænser virker, når man håndhæver dem

Morten Uhrskov Jensen
Men globalisterne har en interesse i at påstå det modsatte.
Annonce
Annonce
Biler
Tænk dig godt om, før du køber en brugt dieselbil
Udbuddet af nyere brugte dieselbiler er pænt. Du skal helst gå efter en model med de nye Euro 6-motorer og dagligt køre motoren driftsvarm, for at det er en god idé, siger eksperter. 
Se flere
Bolig
Energioptimer hytten og tjen mere ved et salg
Ved at springe fra et energimærke op til det næste på listen, kan du lægge i omegnen af 50.000 kroner til boligens værdi, lyder det fra Teknologisk Institut. 
Se flere
Test: Din robotven gør, hvad der bliver sagt
Du kan få Ubtech Alpha Pro til at agere præcis, som du ønsker, ved at programmere den menneskelige robot med din computer eller smartphone. 
Se flere
Test: Din robotven gør, hvad der bliver sagt
Du kan få Ubtech Alpha Pro til at agere præcis, som du ønsker, ved at programmere den menneskelige robot med din computer eller smartphone. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her