Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Overskud skal øremærkes

Den nybyggede Silkeborg-motorvej står klar. Det gør de 1,5 mia. kr., som er i overskud efter motorvejsbyggeriets færdiggørelse, også.

Den nybyggede Silkeborg-motorvej står klar. Det gør de 1,5 mia. kr., som er i overskud efter motorvejsbyggeriets færdiggørelse, også. Stor ros til Vejdirektoratet for at indfri et nyt motorvejsprojekt i Danmark langt inden for budgettets rammer. Det er et eksempel til efterfølgelse. Når det er sagt, så er det vigtigt at sikre, at de overskydende 1,5 mia. kr. øremærkes til udbygning af vigtig vejinfrastruktur.

Velfungerende vejinfrastruktur betegnes af ITD’s medlemmer som en særlig forudsætning for vækst i transport- og logistiksektoren. Set med transportøjne er øremærkningen af midlerne essentiel for dansk vækst, fordi Danmarks motorveje dagligt transporterer stadigt flere mennesker og stadigt mere gods.
Bedre vejinfrastruktur betyder også, at vores medlemmer, de danske transport- og logistikvirksomheder, i højere grad kan effektivisere deres  transporter. Infrastrukturen er således vital for Danmarks vækstambitioner, fordi det binder Danmark sammen. En række motorvejsprojekter står i kø for at blive realiseret. Her tænker vi især på videreudbygningen af hele E45, som løbende sander til, og anlæggelsen af Vækstmotorvejen, der vil kunne aflaste E45. Begge veje er afgørende for den store andel af Danmarks produktionsvirksomheder og industrier i Jylland og for mange tusinde arbejdspladser, der er forankret her.

Desuden er udbygningen af den fynske motorvej samt den københavnske havnetunnel også interessante projekter, der bør indgå i drøftelserne. Det positive er, at når der er gang i hjulene, så er der også gang i samfundsøkonomien. Her vil øremærket kapital til ny motorvejsinfrastruktur falde på et tørt sted.
Vi mener derfor, at man fra politisk hold bør krive sig dette bag øret, når de 1,5 milliarder overskydende kroner skal placeres på ny. Væksten sikres kun gennem målrettet fokus på at styrke de færdselsårer, der sikrer samfundsøkonomisk afkast og konkurrenceevne til Danmark.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.