Retten til viden
Sognepræst og formand for foreningen ”Retten til liv” Per Damgaard Pedersen skriver på JP’s debatsider 15/2, at retten til egen krop også gælder for ufødte børn.
Sognepræst og formand for foreningen ”Retten til liv” Per Damgaard Pedersen skriver på JP’s debatsider 15/2, at retten til egen krop også gælder for ufødte børn. I den forbindelse kritiserer han, at jeg på Danmarks vegne prioriterer 75 mio. kr. for at modvirke den mulige effekt af USA’s genindførelse af ”global gag rule”.
Lad mig først sige, at jeg godt forstår, at spørgsmålet om abort vækker stærke følelser. Men genindførelsen af ”global gag rule”handler om meget mere end abort. Dekretet, som er formuleret denne gang, rammer meget bredt og forventes at få betydning for organisationer, som arbejder med seksualoplysning, seksuel sundhed som f.eks. forebyggelse af hiv og adgang til prævention.
Derfor handler det for mig ikke så meget om abort, som det handler om, at kvinder og piger skal have adgang til viden om, hvordan de bedst beskytter sig selv og deres krop. Det handler om adgang til seksualoplysning, prævention, seksuel sundhed og i sidste ende muligheden for sikker abort.
Jeg har rejst meget i verdens fattigste lande, og jeg har talt med rigtig mange kvinder i de lande. Det, jeg har hørt de kvinder sige, er primært, at de ønsker adgang til prævention, til seksualoplysning og til viden om seksuel sundhed og hvor nødvendigt til sikker abort. Så for mig handler det om kvinder og pigers ret til viden og sundhedsydelser – for på den måde at have ret til egen krop.
Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter