Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Er Trump demokrat?

Så blev Donald Trump den 45. præsident af USA, og jeg må indrømme, at det bekymrer mig.

Så blev Donald Trump den 45. præsident af USA, og jeg må indrømme, at det bekymrer mig. Han har selvfølgelig vundet valget og derved retten til embedet, men det er et på mange måder trist valg for USA og resten af verden. Sådan er demokratiet nu engang, men det er også vores demokratiske ret – for ikke at sige pligt – at udtrykke vores modstand og præsentere vores argumenter.

Jeg er ikke kun bekymret, fordi Trump talrige gange har udstillet sin uvidenskabelige modstand imod vacciner og omgiver sig med kendte vaccinationsmodstandere, hvilket kan gå hen og få alvorlige konsekvenser for folkesundheden og børnedødeligheden i USA.

Jeg er heller ikke kun bekymret over, at Trump igen og igen udtaler sig imod en velunderbygget videnskabelig konsensus om menneskeskabte klimaforandringer, og som noget af det første vil omstøde Obamas “Climate Action Plan”, hvilket vil have konsekvenser for hele verden og den nødvendige fælles indsats på området. Jeg er heller ikke alene bekymret over, at Trump med et pennestrøg er i gang med at afskaffe “Affordable Care Act” – bedre kendt som Obamacare – hvorved han fjerner sikkerhedsnettet for omkring 20 millioner amerikanske medborgere, hvilket vil få direkte og mærkbare konsekvenser med et estimat på mindst 35.000 dødsfald årligt.

Nej, det, der bekymrer mig mest, er, at Trump som præsident opfører sig præcis ligesom Trump før og under valgkampen, og det er ikke ligefrem demokratiske værdier, der fylder. Han lyver åbent og uden at blinke, hvis virkeligheden går ham imod. Han svarer på kritik ved at angribe de medier og journalister, der formaster sig til at gøre deres arbejde og stille kritiske spørgsmål. Han truer politiske modstandere med fængsel.

Han påstår at repræsentere “folket”, men er i gang med at skabe dyb splittelse igennem både ord og handlinger. Forfatningen, internationalt samarbejde og respekt for menneskerettigheder er alt sammen noget, han vælger at ignorere efter forgodtbefindende. Det bekymrer mig, fordi det er en farlig, udemokratisk kurs.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.