Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Kan transportministeren omvendes mht. tog?

I JP 9/1 kom venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (KPL) med udtalelser til fordel for biler og asfalt frem for tog, som han mener hører fortiden til.

I JP 9/1 kom venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (KPL) med udtalelser til fordel for biler og asfalt frem for tog, som han mener hører fortiden til. Det er ikke første gang, han kommer med den slags udtalelser, ligesom han næppe forsømmer nogen lejlighed til at udtale sig negativt om tog, togfond og timemodellen. Derfor er det måske på tide, at Jyllands-Posten foreholder ham Jyllands-Postens kronik 8/12 2008, hvor bl.a. følgende kan læses:

»I fremtiden skal den kollektive transport løfte det meste af væksten i trafikken. Derfor skal det være nemmere, hurtigere og mere attraktivt at rejse med tog, og derfor er den grønne linje i regeringens investeringsplan en massiv satsning på skinner frem for asfalt. Flagskibet i den kollektive trafik bliver den såkaldte timemodel, der vil gøre det muligt at køre med tog mellem de største danske byer på en time eller mindre. Det betyder, at turen fra København til Odense kommer ned på en time. Det samme gør turen mellem Odense og Aarhus og mellem Aarhus og Aalborg. Og på længere sigt vil turen mellem Odense og Esbjerg også kunne gøres på en time. Timemodellen betyder, at det er nødvendigt at udbygge jernbanekapaciteten mellem Ringsted og København. I dag er der trængsel på skinnerne, og togene holder ofte i kø. En ny jernbane mellem Ringsted og København vil betyde store tidsmæssige besparelser for de sjællandske pendlere. Samtidig vil vi løfte trafikken mellem landsdele mærkbart.«

Denne kronik er særlig interessant, idet den er skrevet af daværende finansminister Lars Løkke Rasmussen (V) og transportminister Lars Barfoed (C).

KPL næppe vil lade sig omvende af sine politiske modstandere, men måske kunne han lade sig påvirke af en kronik skrevet af bl.a. sin egen partiformand.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.