Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Pensioneret fjerkrædyrlæge: Antibiotikafrie kyllinger kompromitterer dyrevelfærden i dagens Danmark

Jeg vil vove den påstand, at der går en masse syge kyllinger i besætningerne, som ubehandlede ender på forbrugerens bord, hvis ikke de er døde inden.

Provokeret af adskillige parter (pressen, fjerkræslagterierne og dyrevelfærdsorganisationerne) føler jeg mig nødsaget til at tage til genmæle og med mine øjne og min vurdering komme med et bud på, hvordan det står til med dyrevelfærden i de danske erhvervsfjerkræbesætninger. Jeg vil her alene koncentrere mig om slagtekyllingebesætningerne.

Jeg er fjerkrædyrlæge, netop gået på pension, med en erfaring fra branchen på ca. 15 år.

I de seneste tre år har jeg fungeret som teamleder for de praktiserende fjerkrædyrlæger, der har et samarbejde med fjerkræbranchen.

Dette er således et pip fra en person, der har haft sin daglige gang i fjerkræbesætningerne.

Brødnid er ikke min motivation for at skrive debatindlægget, da jeg som sagt ikke længere er aktiv som praktiserende dyrlæge.

Dyrlæger har forstand på dyrevelfærd, men vi bliver sjældent spurgt i den diskussion, der foregår mellem presse, dyreværnsorganisationer, landbrug og supermarkedskæder.

Hvis vi her koncentrerer os om slagtekyllingebesætningerne, må man erkende, at dyrevelfærden er ude på et skråplan.

Vi producerer årligt mellem 110 og 120 millioner slagtekyllinger i Danmark , så det er ikke nogen lille produktion. Til sammenligning produceres omkring 18 millioner slagtesvin om året (2015-tal).