Matematik er vigtigt
»Hvorfor skal jeg lære det?« er et klassisk spørgsmål fra børn og unge, når skolearbejdet bliver svært.
»Hvorfor skal jeg lære det?« er et klassisk spørgsmål fra børn og unge, når skolearbejdet bliver svært. Hvis det er dansklektier, der ligger på bordet, kan de fleste give et velargumenteret svar: Dansk er vigtigt, for kan vi ikke læse og stave, så er det svært at deltage i samfundet, at få en uddannelse og et job.
Der er brug for, at vi styrker anerkendelsen af matematikken. Det er min opfattelse, at mange politikere f.eks. fokuserer på, at matematikken skal bruges til at måle elevers forudsætninger for at komme ind på gymnasiet eller videregående uddannelse. Og det brede gymnasieforlig vidner også om et fokus på matematik som primært adgangsgivende fag. Hvor er fokus på værdien i at kunne matematik? Hvor besvarer politikerne spørgsmålet, hvorfor skal man kunne matematik?
Det er problematisk, at der ikke er mere fokus på det. At matematikken reduceres til et nødvendigt onde – en adgangsbillet til videre uddannelse. Der er nemlig matematik i alt. Vores hverdag er fuld af matematik, når vi handler, følger en madopskrift eller indbetaler skat. Og mange bruger matematik i deres arbejde – både servicemedarbejderen, arkitekten, vejasfaltøren og sosu-assistenten – for der er skjult matematik i de fleste job. Vi skal uddanne it-specialister og udvikle teknologi, så vi sikrer fremtidens produktion, job og vækst. Matematik gavner både den enkelte og konkurrenceevnen. Vi har brug for, at børn og unge ser værdien i matematik. De skal opleve glæden ved faget – ikke vælge det af nødvendighed. Det kræver en holdningsændring til faget. Lad os starte med at tage fat i den måde, vi omtaler matematik. Man vil f.eks. aldrig betvivle værdien i at kunne tale og skrive dansk. Hvorfor er det så anderledes med matematik?