Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Helt ude i skoven

Jeg ved ikke, hvem miljøminister Esben Lunde Larsen er i lommen på, men det er i alt fald ikke naturfolk. Måske Vestas?

Grete Søbye Høj, Engparken 2, Hornsyld

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Jeg ved ikke, hvem miljøminister Esben Lunde Larsen er i lommen på, men det er i alt fald ikke naturfolk. Måske Vestas? Meldingen i JP 14/11 om planerne om byggeri og nye vindmøller 20-30 steder i landet, aktuelt i fredskov ved Ikast, ruller næsten tiden tilbage til en daværende strid om Østerild Klitplantage i Thy. Her blev kampen tabt, en del fredskov fældet, og de syv kæmpe testmøller står der nu i al deres pragt og blinker og larmer. Sært nok har vi ikke hørt noget særligt til projektet siden.

Og nu er det så planen, at det fortsætter. Ja – fredskov er ikke det samme, som fredet skov. Den sidste er fredet – den første indebærer “blot”, at man genplanter det samme antal træer, som man fælder, evt. et helt andet sted, så mængden af træer er uændret. Men man får ikke en skov, bare fordi man planter et par tusinde træer. Det tager mange år, før man kan gå under skovens høje hvælvinger og nyde fred og dufte og fuglesang. Og planerne bliver listigt pakket ind i hensynet til befolkningen – den skal noget mere ud i skoven, skal den, så vi må lave nogle tiltag, der kan trække folk derud. Esben Lunde Larsen foreslår trætopbaner, riverrafting, skovbørnehaver, veteranhjem o.l. – og så bliver der lige puttet ind, at man nogle steder kan placere vindmøller »uden at de er til stor gene for mange mennesker, som de ellers er ude i det åbne land«.

Reglerne skal angiveligt »matche moderne menneskers brug af skoven« og »være et godt hjemsted for dyr og planter«. Gad vidst, hvad dyr og fugle synes om blinkende, larmende vindmøller og mountainbikes?

Dertil kommer, at Ikast-Brande Kommune huser Siemens’ vindmøllefabrik i Brande, en af landets største, med ca. 6.000 arbejdspladser, så kommunens borgmester, Carsten Kissmeyer, ser gerne mange vindmøller placeret i Ikast-Brande. Så er det, at et spørgsmål efterhånden melder sig: Er Esben Lunde Larsen miljøminister eller vækstminister? Jeg mindes med begejstring, da han for ikke længe siden gik ind for tanken om at begrænse placeringen af vindmøller langt ude til havs – men det er måske gået af mode igen? Hvorfor mon? Svaret blæser i vinden.

Vi er ganske mange, der holder af skoven for det, den er og giver os. Fred og ro og tid til nærhed, oplevelser med dyr og fugle, luft og duft. Lytte til stilheden i en dunkel granskov, som er noget af det mest stille, jeg kender. Synd, hvis det helt skal pladres til i menneskeskabt tivoli.