Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Derfor brexit

Mit bud på årsagen til brexit er David Cameron.

Poul Voetmann, Vestervang 7, Aarhus C

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Mit bud på årsagen til brexit er David Cameron. Efter min opfattelse har han ikke på noget tidspunkt fortalt om sine visioner for EU, men hele tiden talt om, at man skal lytte til folket. Det skal man også; men ikke før end folket har fået viden og indsigt i det, man spørger om.

Ligeledes med folkeafstemninger, borgerne skal informeres, inden der kan tages en kvalificeret stillingtagen til for eller imod.

Med et spørgsmål om EU nytter det ikke at begynde at informere en uge før en afstemning, det er EU en for vigtig sag til. Jeg er overbevist om, at havde Cameron talt om sine visioner for EU, ville det have flyttet nok stemmer til, at afstemningen om brexit havde fået det modsatte udfald.

Lad dette være en lære for alle politikere, der ønsker et samlet Europa, det nytter ikke noget, at man lige op til en afstemning opfordrer til at stemme ja, nej-politikerne skal løbende have en debat om fordele og ulemper ved et samarbejde med de andre EU-lande.

Mit bud på den tiltagende EU-skepsis i Europa er netop politikernes manglende visioner for EU, måske har de nogle, men det er ikke noget, man hører om i det daglige.