Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Kære rektor, det er hamrende uretfærdigt, at jeg bliver smidt ud af RUC

Artiklens øverste billede
Privatfoto.

På tirsdag bliver jeg smidt ud af RUC.

Det skyldes, at RUC har ændret sine regler med tilbagevirkende kraft for de studerende, der allerede holder orlov. Og det uden nogen form for dispensation eller overgangsordning.

Derfor har jeg skrevet et brev til rektor Hanne Leth Andersen. I telefonen har hun fortalt mig, at hun ikke selv ønsker at svare. Måske fordi hun godt ved, det er hamrende uretfærdigt.

I må gerne dele og sprede budskabet. Jeg ved, der er andre, der havnet i samme situation som mig. Dem hører jeg gerne fra.

Superstuderende læser på to videregående uddannelser - samtidig

"Kære Hanne Leth Andersen

Jeg henvender mig til dig vedrørende RUC’s ændrede orlovsregler fra d. 1. september 2016, herunder den betydning, ændringen får for mig.

I sommeren 2015 blev jeg tilbudt et fuldtidsjob. På det tidspunkt havde jeg læst et år af min kandidatuddannelse på RUC. Og selvom jeg er glad for mit studie, så var det mit drømmejob.

Efter konsultation med RUC’s studieadministration underskrev jeg en toårig kontrakt med min nye arbejdsplads, da jeg med de gældende orlovsregler havde mulighed for at holde orlov i to år. I samarbejde med en studievejleder lavede jeg en studieplan, og jeg planlægger at vende tilbage til studiet i august 2017, når min kontrakt udløber.

Men i mellemtiden er RUC’s orlovsregler blevet ændret, og jeg kan derfor ikke få bevilget yderligere orlov end her til efterårssemestret.

Det har enorme konsekvenser for mig. Jeg har underskrevet en kontrakt med min arbejdsgiver, og fordi RUC nu ændrer reglerne, betyder det i praksis, at jeg bliver smidt ud af universitetet.

Jeg er virkelig glad for mit studie. Jeg har nydt mine fire år på RUC, jeg har fået gode karakterer, og jeg glæder mig til at vende tilbage og færdiggøre studiet. Men hvis jeg bliver smidt ud nu, risikerer jeg aldrig at kunne komme tilbage.

Det er voldsomt frustrerende for mig at være havnet i en situation, hvor jeg egentlig med research og rettidig omhu har lavet en orlovs- og studieplan i samarbejde med universitet efter det på det tidspunkt gældende regelsæt. Alligevel bliver jeg nu smidt ud af RUC.

At RUC vælger at ændre sine orlovsregler, er der i sig selv ingen problemer med. Men problemet opstår, når reglerne de facto bliver iværksat med tilbagevirkende kraft, således at vi studerende, der har planlagt vores studie, bliver straffet for netop at have lavet en studieplan og tænkt fremad i tiden.

Det virker helt urimeligt og uretfærdigt. Jeg håber derfor, at du vil overveje at lave en overgangsordning for de studerende, der holder orlov under de nu tidligere regler.

Jeg ser frem til at modtage dit svar.

Mvh. Jonathan Haag Hartmann"

Indlægget er oprindeligt bragt på Facebook.

Alle kan sende debatindlæg til redaktionen på debat@jp.dk. Betingelserne kan læses her

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.