Klogere end eksperter
Når Uffe Elbæk går ud og siger, at økonomi ikke er en eksakt videnskab, er det i mine øjne mangel på respekt for fagfolkene.
Når Uffe Elbæk går ud og siger, at økonomi ikke er en eksakt videnskab, er det i mine øjne mangel på respekt for fagfolkene. Når Alternativets finansordfører Josephine Fock ikke anerkender finansministeriets regnemetoder, som er anerkendt af mange økonomer i resten af verden, hæver hun sig over folk, som er eksperter på området. Her taler jeg blandt andet om de økonomiske vismænd – folk, som har studeret nationaløkonomi i mange år. Det er mangel på tillid, at man ikke stoler på dem, som ved bedst. Ganske vist har flere prognoser spået en anden fremtid end den, vi har set, men det betyder ikke, at vi bare skal stoppe med at lytte til fagfolkene. Økonomi er en videnskab, som hele tiden er i udvikling og retter sig selv.
Som det er i dag, har vi politikere, som lader sig styre af populisme snarere end faglighed og pragmatisme. Vi kan se det i topskattedebatten. Her har vi en gruppe partier til højre for den fordelingspolitiske midte, som går ind for en sænkning, da det ifølge flere analyser vil skabe økonomisk vækst. På den anden side har vi en gruppe partier, som er fordelingspolitisk til venstre for midten, der ikke vil lette topskatten, da det jo bare er flere penge i de riges lommer – ren symbolpolitik, langt fra nogen form for empiri.
Jeg synes, vi skal være bedre til at lytte til de økonomiske eksperter – ligesom vi lytter til f.eks. klimaeksperterne. Om de har ret eller ej, er det stadig dem, der beskæftiger sig med faget til daglig og ved mest om det. Man siger jo heller ikke til en tømrer, at han bruger det forkerte værktøj.