*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Aktiv dødshjælp – meget skal overvejes

Det bliver indimellem diskuteret, om Det Etiske Råd har for mange eller for få fagpersoner og en overvægt eller mangel på akademikere. Det handler om, at rådet bliver så bredt repræsenteret som muligt. Halvdelen af rådets medlemmer er fagpersoner inden for rådets emneområder, og den anden halvdel er lægpersoner.

Det er klart, at uddannelse og erhvervserfaring har betydning for de værdier og holdninger, som ender med at få betydning i rådets udtalelser. Jeg er selv børnelæge, og min erfaring med at være tæt på muligheden for medlidenhedsdrab på meget syge børn betyder selvfølgelig noget for min skepsis over for værdien af en legalisering af aktiv dødshjælp. Men jeg tror, at forskellen mellem befolkningens indstilling og Det Etiske Råds indstilling (i 2012-udtalelsen var 80 pct. af medlemmerne imod aktiv dødshjælp) skyldes, hvor grundigt man har lejlighed til at overveje alle de mulige konsekvenser af en legalisering af aktiv dødshjælp.

Der ligger typisk et års arbejde forud for en udtalelse fra Det Etiske Råd. Et år med læsning, erfaringsudveksling med de professionelle fagpersoner, der står med problemstillingerne i hverdagen, besøg på relevante hospitaler, hospicer m.m., undersøgelser af andre landes praksis og diskussioner, hvor hvert medlem på baggrund af en redegørelse af argumenter for og imod får mulighed for at fremsætte erfaringer og perspektiver og prøve sine holdninger mod andres.

Efter min vurdering er der flere forhold, der er nødvendige at kende, før man er i stand til at tage stilling til aktiv dødshjælp på et kvalificeret grundlag: