Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Dyrevelfærd for høns: Lad videnskaben sejre

Jeg har stor respekt for Dyrenes Beskyttelses arbejde med at sikre mere dyrevelfærd i fødevareproduktionen, og jeg mener, det er et af de – hvis ikke dét – vigtigste fødevarepolitiske områder.

Jeg har stor respekt for Dyrenes Beskyttelses arbejde med at sikre mere dyrevelfærd i fødevareproduktionen, og jeg mener, det er et af de – hvis ikke dét – vigtigste fødevarepolitiske områder.

Derfor er jeg også ærgerlig over, at organisationens direktør Britta Riis ikke tager den kritik, undertegnede og professor i dyreetik og tidligere formand for dyreetisk råd, Peter Sandøe, kommer med i forhold til deres anbefalinger om at boykotte buræg. I stedet vælger BR i et debatindlæg her i JP 9/8 at placere en række stråmænd.

Eksempelvis skriver BR, at Peter Sandøe og mit argument er »at buræg er god dyrevelfærd, fordi dødeligheden i burene er meget lav.« Både PS og jeg er jo fuldstændig enige med BR i, at lav dødelighed ikke kan stå alene som et parameter for god dyrevelfærd hos høns. Det er jo netop PS’ og mit argument, at høns’ dyrevelfærd skal måles på en lang række parametre.

Derimod bruger Dyrenes Beskyttelse kun to parametre, når de måler god dyrevelfærd – sol og pladsareal. To glimrende parametre for god dyrevelfærd. Men de kan ikke stå alene. Dette blev de allerede konfronteret med i foråret, hvor de var inviteret ind i DR-programmet ”Detektor”.

Vi kan sagtens blive enige om, at burhøns ikke er den perfekte produktionsform, og der er mange forbedringer, der kan gøres. Boykotte dem er bare ikke løsningen. Et boykot af buræg bunder ikke i faglighed, og det fremmer salget af skrabeæg og frilandsæg, hvor dyrevelfærden er værre.

Det undrer mig, at Britta Riis, som repræsentant for Dyrenes Beskyttelse, ikke forholder sig til fakta og videnskab, men i stedet putter ord i munden på mig, jeg aldrig har sagt.

Et sådan behov for at opstille stråmænd vidner jo om, at Dyrenes Beskyttelse er trængt op i en krog. Det er ærgerligt, for en god dialog ville kunne sikre bedre velfærd for hønsene. Lad dette være en opfordring til Dyrenes Beskyttelse om at tage den vigtige kamp; at forbedre produktionsformerne i stedet for at udfase dem. Og lad det være en opfordring til at lade videnskaben sejre.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.