*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Man kan ikke være moderat muslim uden at ville reformere islam

Hvis man virkelig var moderat, ville man gå i rette med de passager i Koranen, der opfordrer til religiøst betinget drab på vantro, æresdrab, vold og undertrykkelse af kvinder.

I forsommeren var præster og såkaldt moderate imamer på grønsværen i København for at vise, at man kan spille fodbold sammen på trods af religiøse forskelle. Kvindelige præster var ikke velkomne – sjovt nok. Ikke af hensyn til imamerne. Selvfølgelig. Bare fordi.

Den religiøse konflikt er jo »falsk og ikkeeksisterende i virkeligheden«, understregede en præst og en imam i TV 2’s ”Go’ morgen Danmark”, og i øvrigt har de »troen på Gud« og en »masse værdier« tilfælles.

Hold nu op. Præster, der siger, at troen på Gud og Allah er samme tro, burde fratages kjole og krave. Og de fælles værdier – tja, bom bom, de er til at overskue. For de samme imamer og debattører, der tævede de godtroende præster i dialogfodbold, har for Gud ved hvilken gang afsløret sig selv som alt andet end moderate. Snarere som skabsislamister.

En gratis gestus

Hvis de nu virkelig var så moderate, som de går og ”blærer sig med”, ville de ganske enkelt ikke tage så voldsomt anstød af Naser Khaders opfordring til at tage afstand fra terror begået i islams navn og de dele af Koranen, der opfordrer til vold.

Et »afstandscirkus« og »uretmæssig mistænkeliggørelse« skriver Samira Nawa Amini på sin blog på jp.dk 28/7, og Waseem Hussain sad forleden aften i ”Deadline” og viftede fornærmet med et A4-ark: »Muslimer i Danmark tager utvetydig afstand fra terror«. Hvad ved han om det. Magen til skabagtighed og arrogance skal man ganske enkelt lede længe efter.

Kære moderate muslimer, I mistænkeliggør jer selv ved den opførsel. Det drejer sig ikke bare om at lægge afstand til terror – heller ikke på vegne af alle danske muslimer.

Enhver idiot, der ikke vil spærres inde, tager afstand fra terror. Det er en lige så gratis gestus at vifte med det A4-ark, som når Dansk Folkeparti hævder at ville stoppe muslimsk indvandring uden at gå i regering og handle på det.

Koranens bogstav står uantastet

Nej, det handler om manglende religionskritik. Hvis han virkelig var moderat, ville han gå i rette med de passager i Koranen, der opfordrer til religiøst betinget drab på vantro, æresdrab, vold og undertrykkelse af kvinder. Dét ville være moderat. Ja, man ville være reformmuslim.

Man kan ikke være moderat muslim uden at ville reformere islam. For problemets kerne er, at Koranens bogstav står uantastet. Der er ingen indbygget kritik eller fortolkningstradition i islam. Det ville klæde de moderate imamer, talsmænd og debattører at tage fat der og filtrere skidtet fra i stedet for tage offerrollen og en nystrøget skjorte på.

Tilpasser sig samfundet

For hvad vil det egentlig sige at være moderat? Det betyder ikke bare, at man ikke skærer hovedet af vantro og frafaldne. Dét er at være moderat i Mellemøsten, i en mellemøstlig kontekst.

At være moderat muslim i Danmark er på baggrund af en protestantisk dansk kontekst, hvor man indretter sig efter de love, sæder og skikke, der gælder her. Og det betyder blandt andet, at man kan spille fodbold med kvinder, give kvinder hånden og ikke forlange, at de går tildækket.

Det betyder, at man ikke efterlever et mellemøstligt socialmønster og kræver særbehandling i det offentlige rum, så man kan praktisere en levevis, der er dikteret 1400 år gamle arkaiske forskrifter.

At være moderat betyder, at man helt og fuldt lader sig assimilere, tilpasser sig samfundet og ikke omvendt. For gør man det, ville man have samme fjende af det åbne samfund, som Khader har, nemlig den, der vil modellere samfundet efter en 1400 år gammel bog. Det er derfor relevant at spørge, hvem de moderate egentlig sympatiserer med?

Imamerne vandt

Hvorfor støtter de ikke Khader i hans livslange kamp for et skabe en platform for et fredeligt islam i Danmark? Og hvor var for eksempel de store moderate muslimske demonstrationer foran de afslørede moskéer bag sløret? Ja, hvor mange af de ca. 150 imamer og Gud ved hvor mange tvetungede talsmænd har fordømt IS og kalifatet? Ingen.

Og fodboldkampen. Imamerne vandt. De er vant til at spille efter reglerne. Præsterne skød vel bolden i eget mål. Sådan går det, når man på forhånd har givet op og givet afkald på det, man burde kæmpe for – og tro på.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Sherin Khankan: Islamist eller fuldstændig utilregnelig

Jaleh Tavakoli
Det at danskere vender sig imod Naser Khader, siger noget om det selvhad som de vestlige samfund lider under. Det at man betragter Sherin Khankan som reform-imam, siger noget om de lave forventningers racisme overfor muslimer.

Blog: Er ansvar for menneskeliv og velfærd ikke mere værd?

Signe Munk
62 procent af danskerne, mener at sygeplejersker fortjener mere i løn. Men Sophie Løhde er uenig, kan jeg fornemme.
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her