Så er det nok, Jørgen Leth
Det er, som om Jørgen Leth har glemt cykelhistorien, så måske skulle TV 2 udstyre den gode Jørgen Leth med et rygskilt med teksten ”sidste anvendelse 2016”.
Så er Tour de France slut for denne gang. Jeg har fulgt løbet (og andre Grand Tours), siden tv-dækningen herhjemme begyndte, så vidt jeg husker, i 1990. Men det er, som om kommentatorerne har skiftet stil især i år.
Førhen kunne man nyde Rolf Sørensens kommentarer, baseret på egne oplevelser i feltet, og Jørgen Leths store viden om borge, klostre, abbedier, landsbyer og ikke mindst osteproduktion. Men i år gik det helt galt, når de herrer afslørede deres dybe uvidenhed om fugle, brune bjørnes udbredelse i Europa, de højeste pas i Alperne, hems/gems-indretninger i huse mv.
Man kan ikke vide alt, men man kan tie om det, man intet ved om. Det er muligt, at de selv synes, at de er underholdende, men jeg tror, at mange krummede tæer. Det værste, og her er vi ovre i det helt utilgivelige: Jørgen Leth lufter sine helt personlige meninger om feltets suveræne rytter Chris Froome, som åbenbart er en skrækkelig person, som ikke opfører sig pænt, mangler mod og sidder akavet på cyklen og stirrer på watt-måleren.
Det er ikke mit indtryk, at Jørgen Leth har et specielt nært kendskab til Froome, så det meste af hans kritik må være baseret på et personligt had og nok lodret forkert, hvilket man som mangeårig tilskuer godt kan vurdere. Det er også, som om Jørgen Leth har glemt historien. Hvad med dansk/schweizeren Tony Rominger, der om nogen sad mærkeligt skævt på cyklen, men blev bedømt alene på sine præstationer, inden småligheden og janteloven holdt sit indtog i TV 2-kommentarerne.
Ligeledes er det beskæmmende, at man fokuserer så meget på Sky-mandskabets måde at tackle løbet på ved hele tiden at neutralisere eventuelle angreb. Dette forhold fremstilles igen og igen som noget nyt i Tour de France. Hvis nogen gjorde det til sit adelsmærke, var det Miguel Indurain, der sikrede sig nogle minutters forspring på enkeltstarterne og derefter (fem år i træk 1991-95) kedede tilskuerne med netop denne kørsel hele resten af Touren.
Det er ikke rart at lægge øre til, når ondskabsfuldhed og personlige angreb erstatter tidligere tiders indholdsrige kommentarer til verdens største cykelløb. Måske TV 2 skulle udstyre den gode Jørgen Leth med et rygskilt med teksten ”sidste anvendelse 2016”.