Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Elevers rettigheder kvæler elevpladserne

Efter tre måneder er det i praksis umuligt for virksomheden at afskedige en elev, og den regel får virksomheder til at fravælge at oprette elevpladser.

Debatten om elevpladser bliver ofte overdøvet af klagesangen om bedre vilkår, kortere arbejdsdage og en stadig større liste med krav til virksomhederne. Vi har i over 40 år kæmpet for ordentlige ansættelsesforhold til de unge elever. Fordi skyklapperne sad for stramt, stoppede vi ikke, da målet var nået. Det er nu et stort økonomisk sats, hver gang der hyres en ny elev, for efter en tre måneders prøveperiode kan vedkommende ikke afskediges på normal vis.

De første tre måneder efter ansættelse står det både eleven og virksomheden frit for at ophæve uddannelsesaftalen. Efter de tre måneder er det dog en helt anden snak, hvor det i praksis er umuligt for virksomheden at afskedige eleven. Vælger virksomheden så alligevel at afskedige eleven, kan de i værste fald se frem til en årelang tvekamp med fagforeningen.

Manglen på elevpladser er høj. Virksomheder afviser at indgå uddannelsesaftaler med elever, da det ofte er forbundet med regelvirvar, tunge økonomiske byrder og forpligtelser, som kan være svære at komme ud af. Samtidig fortæller vi dem om deres sociale ansvar og behandler dem som offentlige uddannelsesinstitutioner i stedet for det, de er – private virksomheder drevet af folk, som tjener til føden.

Det at tage en elev bliver set som noget, virksomheder gør af kærlighed til tekniske skoler rundtom i landet. Virkeligheden er, at der oftest er gode penge i at supplere den daglige arbejdskraft med en elev. Langt de fleste elever elsker det, de laver.

Tungtvejende fordele glemmes

Efter kort tid har du en solid, stabil og markant billigere arbejdskraft end det uddannede/faglærte personale. Der er dog også tilfælde, hvor forholdet udvikler sig helt skævt. Eleven bliver måske demotiveret, begynder at møde for sent og sjusker med opgaverne. I sådan en situation bør det naturligvis være muligt, at man stopper med at have eleven ansat. For på trods af de tungtvejende fordele, der er ved at have en elev tilknyttet, vægter risikoen for økonomisk og tidsmæssigt tab højere på vægtskålen. Og i sidste ende rammer det eleverne – for virksomhederne tør ikke løbe en stor risiko.

Fjerner vi den uophævelige uddannelsesaftale, vil det fra førstedagen være en langt mere transparent, behagelig og attraktiv beslutning at ansætte en elev. Det vil glæde både virksomheder og elever – foruden at forberede eleven på, at der på et frådende, globalt arbejdsmarked ikke er nogen kære mor, hvis du ikke leverer varen.

Det er både i elevernes, kollegernes og ejernes interesse, at vi fjerner den skadende uddannelsespolitiske særbehandling. Det gør vi nemmest ved at give eleven samme forhold som hans uddannede kolleger og dermed også give virksomheden mulighed for at opsige med tre måneders varsel.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.