Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Spiseregler og spiseforbud er for alvor kommet i vælten

Der er spiseregler og spiseforbud i islam, økologi udvikler sig til en religion, Sundhedsstyrelsen står bag en ny ”sundhedsreligion”, og veganerne stiller også krav.

I ”gamle dage”, dvs. da jeg var ung, kunne enkelte personer (især børn) være kræsne. Men kræsenhed var ikke en dyd. Alle deltog med en positiv holdning til indtagelse af værtindens måltid. Selv børnefødselsdagens frikadeller blev spist uden protester. Men de senere års multikulturalisme og individualisering har budt på problemer for især de kommunale madordninger i børnehaver, skoler og plejehjem. Her er og bliver der stillet kulturelt og religiøst betingede krav. Spiseregler og spiseforbud i islam har udelukket svinekød og ført til, at alt andet kød halalslagtes.

Økologi har også i de seneste 10-15 år udviklet sig til en religion. Det er blevet nærmest uanstændigt at spise traditionelt fremstillede fødevarer. Og politikerne har krævet økologiske råvarer i alle offentlige køkkener. Den tidligere fødevareminister Dan Jørgensen (S) berømmede konstant økologiske fødevarer.

Sundhedsstyrelsen har bidraget til, at al tale om mad – både ved indkøb, tilberedning og spisning – drejer sig om sundhed. En sundhedsreligion er opstået. Man ønsker at spise sig til et længere liv, men ikke til et bedre liv med måltidets velsmag og duft – blot flere år.

Sundhedsstyrelsen har ligesom islam og jødedommen opstillet en række spiseregler og spiseforbud, som skal efterleves, hvis man vil have social accept. Som overvægtig skal man vare sig for at spise flæskesteg og drikke øl til. I islam er det enklere. Der forbydes begge dele.

Veganerne er på banen

Nu melder veganerne sig også som en gruppe (omend lille), der kræver speciel kost i børnehaverne. Ingen animalske produkter her. Vi slår ikke dyr ihjel, og vi udnytter ikke dyr. Vi er empatiske og medfølende mennesker, siger de. Men de kræver også, at samfundet retter ind efter deres etiske/religiøse regler.

De kommunale køkkener skal altså have endnu en type mad på menuen. Sådan er det med velfærdsydelser. Har man først givet ydelser til nogle grupper, melder der sig en uendelig række af andre grupper med deres krav.

”Vi spiser for at huske, hvem vi er” hedder en af overskrifterne i Poul Joachim Stenders kogebog ”Præsten & Kogejomfruen”. Heri kan han sikkert have ret. Tilhængere af de nyere måltidskulturer (økologer og veganere) kan næppe siges at være kræsne i traditionel forstand. De spiser heller ikke for at huske, hvem de er. Det kan man ikke, når man ingen fortid har, men er ved at skabe sig en identitet. Derfor spiser de for at demonstrere, hvem de er. De vil fremtræde som ansvarsbevidste og empatiske mennesker, der ønsker at beskytte kloden og dens dyr.

Og ikke nok med det – alle andre er i sagens natur uanstændige og skal snarest rette ind. Gid, det var rigtigt, at religion er en privat sag, som en tidligere statsminister sagde.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.