Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Jernbanenettet – enighed nærmer sig

I Jyllands-Posten den 9/7 fortsætter medlemmer af Folketinget for Socialdemokraterne, Benny Engelbrecht og Rasmus Prehn, med at polemisere med den såkaldte ”togfond”, idet d’herrer skriver »jernbane med penge der findes«.

I Jyllands-Posten den 9/7 fortsætter medlemmer af Folketinget for Socialdemokraterne, Benny Engelbrecht og Rasmus Prehn, med at polemisere med den såkaldte ”togfond”, idet d’herrer skriver »jernbane med penge der findes«.

Det oprindelige fantasifoster af en togfond på 28,5 mia. kr. finansieret af oliepenge fra Nordsøen er nu decimeret til 13,3 mia. kr. grundet de faldende olie- og gaspriser. Rød stue og Dansk Folkeparti udtænkte deres fantasifoster i en periode, hvor fredsforhandlingerne med Iran var fremadskridende, hvilket vil kunne tilføre verdensmarkedet 15 pct. mere olie. Endvidere var USA i gang med at finde skifergas og olie.

Alt andet lige var disse projekter medvirkende til de kraftigt faldende olie- og gaspriser, hvilket ”rød stue” og Dansk Folkeparti burde have taget højde for. Den decimerede togfond på 13,3 mia. kr. forudsætter en fortsat olie- og gasproduktion i Nordsøen på mindst det nuværende niveau.

Eftersom Benny Engelbrecht og Rasmus Prehn ikke nævner den nye jernbanestrækning på Vestfyn til 4,9 mia. kr. med en tidsgevinst på ”kun” 6 minutter, men alene taler om elektrificering af jernbanenettet, burde der være forligsmuligheder mellem regeringen, ”rød stue” og Dansk Folkeparti.

Der er gode grunde til at elektrificere følgende strækninger: Fredericia-Aalborg, Vejle via Herning til Struer, Roskilde-Kalundborg og Næstved-Køge-strækningen. Allerede vedtaget elektrificeret er strækningerne Lunderskov-Esbjerg (er ved at blive udført), København via Køge og Ringsted til Rødby.

Således vil vi kunne anvende en del af vindmøllestrømmen, som efterhånden udgør 40 pct. af al elproduktion i Danmark, til jernbanedrift, i stedet for at vi i perioder forærer strømmen til Tyskland for 15 øre pr. kWh. Dernæst vil vi kunne frigøre os fra de elendige IC4-tog, som blev købt under den daværende socialdemokratisk ledede regering i 1998.

Prisen for elektrificeringen er opgjort til 8,7 mia. kr., som sammenholdt med indkøbet af nye eltog samt udskiftningen af samtlige togsignaler – pris 21 mia. kr. – der blev vedtaget under VK-regeringen i 2003, vil kunne afkorte rejsetiden. Endelig har Folketinget i enighed fremskyndet anlæggelsen af den helt nødvendige nye Storstrømsbro til 4,2 mia. kr.

Med baggrund i de nævnte faktaoplysninger og indlægget fra Benny Engelbrecht og Rasmus Prehn burde der kunne opnås enighed mellem regeringen, ”rød stue” og Dansk Folkeparti.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.