Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Det ser håbløst ud for Europa

Europa er et område af verden, hvor andelen af den samlede velstand og produktion vil være faldende i de kommende mange årtier.

Forleden dag havde jeg fornøjelsen af at høre et oplæg af en dansk fremtidsforsker, og efter oplægget fik jeg også lejlighed til at veksle et par ord med ham. Snakken gik lidt frem og tilbage, inden vi endte på dagens mest hede samtaleemne, nemlig briternes brexit-afstemning.

Min samtalepartner fortalte, at en af hans kolleger for nogle uger siden havde fået til opgave at udarbejde en rapport med nogle bud på, hvordan Europa kommer til at se ud om 50 år.

Men hele brexit-situationen havde gjort kollegaen komplet fortvivlet over opgaven, for selv for en fremtidsforsker var det pludselig afsindigt usikkert at sige noget som helst om, hvordan Europa ser ud om 50 år. Eller bare om 10 eller fem år.

Det faktum fik min samtalepartner til at stoppe op for at kigge lidt desorienteret ud i luften, inden han sagde: »Jeg har to små piger. Og jeg kan da nogle gange godt tænke på, hvordan deres liv bliver. Om Europa bliver et godt sted for dem at leve deres liv.«

Vores eneste bud på et robust europæisk samarbejde er gennem EU.

Hans ved første øjekast vanvittige refleksion ramte mig som et godstog med 100 km/t. For det gik op for mig, at hans usikkerhed var berettiget. Under hans oplæg havde han nemlig vist et verdenskort, som viste, hvor den forventede fremtidige økonomiske vækst ville komme til at være.

Europas andel af den forventede globale vækst var meget lille, og langt størstedelen af verdens forventede vækst lå i flere af verdens andre regioner, især Asien med alle dens buldrende vækstøkonomier. Europa er altså et område af verden, hvor andelen af den samlede velstand og produktion vil være faldende i de kommende mange årtier.

Europas stagnation

Som det allerede er i dag, er ingen europæisk stormagt alene stærk nok til reelt at få nogen nævneværdig international indflydelse – og med Europas stagnation vil de slet ikke være det i den nye verdensorden, vi er ved at bevæge os ind i, hvor vækstnationer overalt i verden omkring os tonser fremad.

Hvis Europa derfor bare nogenlunde skal prøve at bevare sin indflydelse i verden, så er den første nødvendighed, at vi står sammen. At vi kan have et velfungerende internt samarbejde, og at vi i stadig højere grad opbygger fælles udenrigspolitikker.

Derfor er det så frygtindgydende, at briterne valgte at stemme sig ud af EU. For uden Storbritannien står EU langt svagere, end det gjorde før. Og vores eneste bud på et robust europæisk samarbejde er gennem EU. Et svagere EU er derfor et svagere og mindre indflydelsesrigt Europa i de altafgørende årtier, vi står overfor.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.