Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Briterne som helte

I JP 30/6 reagerer Hans K. Sønderby på mit læserbrev, hvori jeg ”påstår”, at EU har bidraget væsentligt til fred i Europa de sidste 70 år.

Det er jeg glad for, at han ulejliger sig med.

Jeg henledte i indlægget opmærksomheden på, at min bedstemor på 92 fortsat kunne huske ufreden, som dengang var reglen mere end undtagelsen. Hans K. Sønderby spørger, om ikke freden snarere skyldes, at vi rejser, besøger og omgås hinanden mere.

Hertil må jeg svare: Jo, selvfølgelig. Men det gør vi jo blandt andet, fordi EU har gjort det lettere at rejse, besøge og omgås hinanden – og har bidraget til at skabe den velstand, som gør det muligt.

Hans K. Sønderbys indlæg er også ganske morsomt, når han opfordrer mig til at spørge min bedstemor, om vi nu skal til at frygte briterne. Morsomt, men ikke særligt seriøst, idet briterne jo var med til at befri Danmark og derfor fortsat står som min bedstemors generations helte.

En ting har Hans K. Sønderby dog ganske ret i, EU er ikke alene om æren for freden – Nato har også spillet en meget vigtig rolle i opretholdelsen af freden i alle disse mange år.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.