Briterne som helte
I JP 30/6 reagerer Hans K. Sønderby på mit læserbrev, hvori jeg ”påstår”, at EU har bidraget væsentligt til fred i Europa de sidste 70 år.
Det er jeg glad for, at han ulejliger sig med.
Jeg henledte i indlægget opmærksomheden på, at min bedstemor på 92 fortsat kunne huske ufreden, som dengang var reglen mere end undtagelsen. Hans K. Sønderby spørger, om ikke freden snarere skyldes, at vi rejser, besøger og omgås hinanden mere.
Hertil må jeg svare: Jo, selvfølgelig. Men det gør vi jo blandt andet, fordi EU har gjort det lettere at rejse, besøge og omgås hinanden – og har bidraget til at skabe den velstand, som gør det muligt.
Hans K. Sønderbys indlæg er også ganske morsomt, når han opfordrer mig til at spørge min bedstemor, om vi nu skal til at frygte briterne. Morsomt, men ikke særligt seriøst, idet briterne jo var med til at befri Danmark og derfor fortsat står som min bedstemors generations helte.
En ting har Hans K. Sønderby dog ganske ret i, EU er ikke alene om æren for freden – Nato har også spillet en meget vigtig rolle i opretholdelsen af freden i alle disse mange år.