Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Loven skal lempes

Loven om statsborgerskab for udlændinge, der har svært ved at lære dansk, skal lempes.

Loven om statsborgerskab for udlændinge, der har svært ved at lære dansk, skal lempes.På grund af krig eller andre barske omstændigheder er disse mennesker flygtet eller kommet hertil for at leve og arbejde i Danmark.

En del af disse mennesker behersker ikke det danske sprog særlig godt. Selvom de har forsøgt at lære det danske sprog og har været til prøve, er deres sproglige kundskaber stadig ikke så gode, som man kunne ønske sig. Men vi ved jo, at der også er danskere, som har begrænsede kundskaber, hvad angår skrivning og læsning.

Man bør enten indføre en speciel prøve for de indvandrere, som ikke har tilstrækkelige kundskaber til at begå sig på dansk, eller på anden måde skabe mulighed for, at de kan opnå statsborgerskab. Mange udlændinge har taget indfødsretsprøven forleden. Nogle af dem siger, at prøven er hård. Samtidig mener nogle danskere også, at den er svær, og har ikke selv kunnet svare på spørgsmålene. Diskussionen fortsætter – dog skal indfødsretsprøven lempes.

En løsning på dette problem er meget vigtigt, da disse personer er så berørte over, at de ikke har mulighed for at blive danske statsborgere, at de har tendens til at få dårlige nerver og blive mere modtagelige for sygdomme af forskellig art. Jeg har fået mange henvendelser om dette problem og ønsker derfor på denne måde at give min mening til kende.

Jeg skriver i bevidsthed om og i tillid til, at den danske befolkning har sympati for og medlidenhed med disse mennesker og ønsker, at de trods sproglige problemer kan leve i Danmark under gode vilkår. Jeg har drøftet dette med med mange politikere. Jeg håber, at de vil bidrage positivt. Nogle politikere er fortalere for lempelse af statsborgerskabsloven, men der ikke rigtig sket noget i Folketinget. Jeg har dog tillid til, at man vil løse dette problem.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.