Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Ja til fremtidens jernbane med penge, der findes

Selvom de 112 mandater i Folketinget bag Togfonden er så overbevisende og massivt et flertal, at demokratiske regeringer under normale omstændigheder ville vise det parlamentariske sindelag at lytte til flertallet, nægter Venstre-regeringen at samarbejde.

112 mandater ud af Folketingets 179 har fremlagt en både realistisk og visionær plan for fremtidens danske jernbane. Vi – et bredt flertal i Folketinget bestående af DF, Enhedslisten, SF, Det Radikale Venstre og Socialdemokraterne – ønsker at elektrificere det danske jernbanenet, så det bliver fremtidssikret, pålideligt, miljø- og klimavenligt.

Det vil binde hele Danmark bedre sammen og sikre, at almindelige børnefamilier kan bo og arbejde i både land og by uden at være afhængige af to biler. Selvom de 112 mandater i Folketinget bag Togfonden er så overbevisende og massivt et flertal, at demokratiske regeringer under normale omstændigheder ville vise det parlamentariske sindelag at lytte til flertallet, nægter Venstre-regeringen at samarbejde.

Venstre har påstået, at finansieringen af Togfonden ikke er på plads, og de har fremført, at ”råderummet” til anlægsinvesteringer ædes helt op af Togfonden, så der ikke bliver råd til andre investeringer. Regeringens eget kasseeftersyn viser, at der er omkring 13 mia. kr. i Togfonden pt.

Vi er langt fra enige i regeringens pessimistiske skøn. Men vi fremlægger alligevel en pragmatisk og løsningsorienteret plan, hvor vi kun udmønter de 13 mia. kr., som regeringen siger, der er i Togfonden. Vi vil hellere have bedre, hurtigere og elektriske togforbindelser hurtigst muligt, end vi vil skændes med regeringen om, hvorvidt et projekt skal gennemføres i 2019 eller 2021.

Spilleregler ændret igen

Derfor var skuffelsen desto større, da finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) forleden blankt afviste vores udstrakte hånd og kompromisforslag. Regeringen vælger tilsyneladende bare at ændre spillereglerne endnu en gang. Venstre vil død og pine ikke være med til at lave bedre togforbindelser sammen med os.

Helt fortvivlende bliver det, når vi 5/7 læser transportordfører Kristian Pihl Lorentzens (V) indlæg i Jyllands-Posten, hvor hele det gamle Venstre-arsenal af ukvemsord og mavesure superlativer køres af imod os. »Ufinansieret«, »vejnettet sættes i skammekrogen« og »uhyggeligt« er blandt Lorentzens højdramatiske læserbrevsvokabularium.

Det sørgelige er, at han slet ikke har noteret sig vilje til at finde en løsning. Venstres transportordfører har ganske vist ikke deltaget i et eneste af møderne om Togfonden hos sin egen finansminister. Derfor ved han måske ikke, hvad der er foregået.

Det er urimeligt, at Venstres transportordfører bliver ved med at angribe os på denne destruktive og postulerende måde, selvom vi i modsætning til Venstre-regeringen søger at fremkomme med et forsøg på en fornuftig landing af en aftale om fremtidens jernbane. En plan, der så rigeligt giver plads til investeringer i vejinfrastruktur såsom udvidelse af E45 og andre påtrængende infrastrukturprojekter.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.