Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Lånte fjer

5/7 kunne man læse Johnny Nim, landsformand i Det Faglige Hus, invitere sig selv med til forhandlingsbordene her i trepartsforhandlingerne og i samme omgang slagte den danske model.

5/7 kunne man læse Johnny Nim, landsformand i Det Faglige Hus, invitere sig selv med til forhandlingsbordene her i trepartsforhandlingerne og i samme omgang slagte den danske model.

Som repræsentant for et af de store LO-forbund vil jeg gerne give ham det svar, han så desperat leder efter: Vi har ”medlemsflugt” pga. unfair konkurrence. Vi prøver ikke på at ligne et andet produkt eller sige, at vi tilbyder det samme som nogle andre – vi er originalerne. Alene det, at Det Faglige Hus kalder sig selv for en fagforening, er for mig at se konkurrenceforvridende.

Det er ikke en forening, og det handler ikke om et fag. Det er en kundeklub, og I kan lige så godt indrømme det sammen med jeres alternative venner. I buser ud i medierne med ”samme faglige tryghed” og lignende slagord, der er deciderede løgne: Man kan ikke få den samme faglige tryghed, hvis man ikke vil betale for den. Så enkelt er det.

Vi kigger hele tiden på, hvordan vi kan gøre vores produkt bedre og bedre, men vi gør det ikke på bekostning af jeres. Den stil kører vi bare ikke.

JN anfægter også kontingentets størrelse. Jeg skal være den første til at indrømme, at det ikke er billigt at være medlem af et overenskomstbærende forbund, men jeg kan også godt fortælle hvorfor. JN nævner selv overenskomsterne, og at de næppe kan koste 112 mio. kr. om året for et forbund som 3F at vedligeholde.

Det tror jeg sådan set heller ikke, de gør. Men hvad der koster, er strejkekasser, faglig rådgivning (og her mener jeg faglig), medlemskurser, tillidsrepræsentantuddannelser, medlemsdemokrati, analyser og trepartsforhandlinger – bare for at nævne nogle få.

Og når vi nu er ved treparten, vil JN gerne have lov til at invitere sig selv med til bords. Var det ikke en idé, om JN kom med et reelt forslag eller en reel løsning i stedet for – som altid – at skyde på os andre? Var det ikke en idé, om JN gjorde sig fortjent til at sidde med ved forhandlingsbordet? I mine øjne kan JN blive stående ude i regnen og råbe, mens vi, der vil et ordentligt og anstændigt arbejdsmarked med løsninger frem for løgne, forhandler færdigt. JN kan ikke forvente at komme med til sammenskudsgildet uden selv at have noget med.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.