Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Den umulige union

For snart mange år siden diskuterede jeg under et besøg i USA med nogle amerikanere, til hvem jeg havde fortalt om Poul Schlüters nu berygtede udtalelse: »Unionen er stendød«.

For snart mange år siden diskuterede jeg under et besøg i USA med nogle amerikanere, til hvem jeg havde fortalt om Poul Schlüters nu berygtede udtalelse: »Unionen er stendød«.

Amerikanerne spurgte om, hvorfor europæerne ikke kunne danne en union som USA? Jeg spurgte i stedet for om, hvordan USA ville være, hvis New York var beboet af alene italienere, Texas af franskmænd, New Mexico af spaniere, Californien af tyskere og så videre med andre stater. De svarede alle som én, at en sådan union ville være umulig at håndtere.

Og dog. En sådan umulig union er der nu i 30 år gjort forsøg på at oprette i fællesmarkedet som EU. Intet under, at EU ikke fungerer til befolkningernes tilfredshed. Der er jo en stor og væsentlig forskel på både livsstil, etik, tillid mellem folk m.fl. i henholdsvis de nordvestlige, de sydlige og de østlige europæiske lande, som ikke lige kan smeltes sammen til en ensartet forskellighed som i USA.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.