Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Politisk hastværk

Kære Jørn Neergaard Larsen. Du reagerer i JP 1/7 på min klumme (24/6) om de fejlbehæftede breve til kontanthjælpsmodtagerne, hvor jeg opfordrer dig til at rette din irritation over dem imod dig selv. I stedet retter du den nu mod mig og finder mit indlæg usagligt. Måske fordi min ”diffuse kritik” handler om det politiske hånd- og hastværk, som du er øverste ansvarlige for.

Du skriver, at du har stort fokus på implementeringen af de mange nye regler. Det manglede bare, da det kun er få måneder siden, statsrevisorerne rettede en skarp kritik netop mod dit ministerium for at være alt for langsom med de vejledninger, skrivelser og bekendtgørelser, som skal understøtte, at reformerne kommer godt fra land.

I forbindelse med statsrevisorernes kritik udtalte du, at du ville indskærpe over for din styrelse, at vejledninger skal udstedes i god tid.

Et hurtigt tjek på, hvordan det går med at rette op på det, kan illustreres med reglerne om et nyt kontanthjælpsloft, som trådte i kraft 1/4. Bekendtgørelsen blev imidlertid først offentliggjort 20/5, og vejledningen kom 29/6. I den står der minsandten så, at alle dem, som allerede får kontanthjælp, skal være vejledt om loftet senest 1/7. Altså i løbet af to dage.

Alene i de sidste to uger af juni har dit ministerium sprøjtet 40 bekendtgørelser, 21 vejledninger og fire skrivelser ud i hovederne på medarbejderne i jobcentre og a-kasser.

Ud af de 40 bekendtgørelser trådte 17 i kraft dagen efter offentliggørelsen, tre havde virkning fra samme dag, og én havde virkning, allerede dagen før bekendtgørelsen var tilgængelig. Hvordan synes du selv, det går?

Du har tidligere erklæret, at det måske ikke altid er realistisk, at de politiske aftaler træder i kraft på det tidspunkt, som politikerne ønsker. Alt tyder på, at du har ret. Nu mangler du bare at tage konsekvensen af det.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.