Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Vejnettet er sat i skammekrogen

For de røde partier drejer der sig om for enhver pris at redde den højt besungne, ufinansierede og komplet oversolgte timemodel, end det drejer sig om at sikre fremdrift på vejnettet og mere stabil togdrift på kort sigt.

Midt i deres ihærdige forsøg på at gennemtrumfe togfondens højt besungne, men totalt ufinansierede timemodel, glemmer de røde partier helt at fortælle befolkningen følgende:

At timemodellen overhovedet ikke løser de aktuelle alvorlige problemer for DSB med at overholde køreplanerne. Tværtimod er det absurd at fokusere på et ufinansieret langsigtet fatamorgana, der skal nedsætte rejsetiden mellem Odense og Aarhus med forholdsvis få minutter på den anden side af 2025. Timemodellen giver samlet set alt for lidt effekt for de mange milliarder af kroner, der ikke findes.

Den stædige fastholdelse af timemodellen indebærer meget mindre råderum til yderst påtrængende vejprojekter landet over.

I stedet er der brug for fokus på konkrete forbedringer af togdriften på kort sigt. Det kræver bl.a. færdiggørelse af allerede planlagte og finansierede sporarbejder samt indkøb af nye pålidelige eltog i sammenhæng med yderlige elektrificering af banen.

At situationen er dramatisk ændret siden indgåelse af aftalen om timemodellen, idet der er opstået et gigantisk hul i på 15,5 mia. kr. i Togfonden på grund af varigt fald i oliepriserne. Man kan ikke bruge penge, der ikke findes.

Desuden ser de røde partier behændigt bort fra den alvorlige investeringsudfordring, der kom frem med konvergensprogrammet allerede i marts 2015 – altså inden folketingsvalget sidste år.

Den ubekvemme sandhed

Det betyder, at den stædige fastholdelse af timemodellen indebærer meget mindre råderum til yderst påtrængende vejprojekter landet over frem mod 2025. Denne uhyggelige realitet og ubekvemme sandhed forties for de store dele af befolkningen, der trygler om bedre veje som grundlag for fremdrift i trafikken og fornyet lokal vækst.

At timemodellen faktisk gennemføres mellem Odense og København inden 2020 i kraft af den nye jernbane, der lige nu bygges mellem Ringsted og København – et projekt, som vi har fuldt finansieret inden for infrastrukturfonden fra 2009. Det kommer togrejsende fra hele landet til gavn i form af kortere rejsetid og højere regularitet.

Konklusion: For de røde partier drejer det sig mere om – for enhver pris – at redde den højt besungne, ufinansierede og komplet oversolgte timemodel, end det drejer sig om at sikre fremdrift på vejnettet og mere stabil togdrift på kort sigt. Venstre holder fast i, at der nu skal satses på pålidelige eltog, samtidig med at vi får igangsat de påtrængende vejprojekter snarest muligt. Vi accepterer ikke, at vejene sættes i skammekrogen i mange år frem.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.