Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Slovakiets tur

Mange danskere husker måske perifært, at Danmark i 2012 havde formandskabet i EU, som Slovakiet 1/7 overtager fra Holland. Formanden for Rådet for Den Europæiske Union er titlen, som Slovakiets premierminister, Robert Fico, de kommende seks måneder kan bære. Det er måske en anelse naivt at tro, at dette formandskab kan ændre signifikante ting ”indefra”.

Men jeg husker tydeligt, da Ungarns premierminister, Viktor Orbán, holdt formandskabet i 2011, hvor der pludselig kom en stor fokus på hans politikker og fokusområder. Hermed mit håb for Slovakiets opgave som manden for enden af bordet i ministerrådet – nemlig at kunne sætte fokus på, hvordan EU udvikler sig i retning mod en overstatsligt føderation, som vil ende galt.

Lande som Slovakiet og Ungarn har prøvet at blive styret fra andre byer end Bratislava og Budapest, og spørger man på gaderne i de respektive byer, så har jeg svært ved at tro på, at folk omtaler Bruxelles’ styre positivt.

Jeg håber, at Slovakiet især vil sætte fokus på kommissionens nonsensforslag om obligatoriske flygtningekvoter, som Ungarn og Slovakiet har sagsøgt kommissionen for at være traktatstridigt. For kommer de flygtningekvoter til at blive til en realitet, bliver Danmark på en eller anden måde tvunget til at acceptere dem. Danmark vil som ét af nu 27 lande stå udenfor, hvilket jeg har svært ved at se Juncker, Merkel og co. acceptere. I øvrigt er flygtningekvoterne også tåbelige – der er indtil videre omfordelt under 1.000 ”flygtninge” ud af de planlagte 160.000. Og der kom vel at mærke over en million seneste år, så jeg kan slet ikke forstå konklusionen på de 160.000.

Det er essentielt, at man finder en anden løsning, som eksempelvis kunne være prompte lukning af de ydre grænser, som Balkan-landene, Ungarn og Østrig succesrigt har gjort.

To lande står dog stadigvæk på kanten: Italien og Grækenland. Selvom den tyske Bundesmarine har et skib sejlende ved Italiens kyster, som samler mennesker op og sejler dem til Italien. Men hvorfor kan de ikke blive sejlet tilbage til Afrikas kyst? Svaret findes nok kun i kansleren kontor i rigsdagen i Berlin.

Mit optimistiske håb er derfor, at Slovakiet fra 1/7 kan sætte fokus på de kæmpe problemer, som EU fuldstændigt ignorer, og lad os for alt i verden håbe, at Robert Fico lykkes med det.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.