Annonce

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Tilkøbsydelser en god idé

Det er en sjælden ære, når et debatindlæg giver anledning til intet mindre end tre modsvar.

Det er en sjælden ære, når et debatindlæg giver anledning til intet mindre end tre modsvar. Det er sket, efter jeg i Jyllands-Posten skrev, at det er en god idé at lade kommunerne tilbyde ældre borgere tilkøbsydelser i hjemmeplejen.

Først var Dansk Erhverv på banen med argumentet om, at kommunerne skal holde sig til ydelser, der er finansieret over skattebilletten. I dag er der allerede egenbetaling på fx daginstitutioner og botilbud til borgere med handicap. Min pointe er ikke, at offentlige ydelser skal til at koste penge. Pointen er, at vi skal kunne udvise fleksibilitet, når de små ekstra behov pludseligt opstår.

Så måtte jeg fra Venstre høre for, at »de røde partiers eneste formål er at gøre det offentlige større, bare fordi.« For min skyld må der gerne være private udbydere. De skal bare ikke have særlige konkurrencefordele. I dag vælger rigtig mange borgere offentlig hjemmehjælp, og dem skal vi ikke tvinge over til den private leverandør, bare fordi de fx ønsker at bestille en ekstra portion aftensmad, hvis de får deres barnebarn på besøg til middag.

Systemet skal indrettes efter borgeren og ikke omvendt – og hvis borgeren er mest tryg ved at få maden fra sin kommunale leverandør, så bør det ikke være et problem. Det er dét i dag, hvor kommunerne ikke må tilbyde tilkøbsydelser.

Ifølge Dansk Industri er tilkøbsydelser i den kommunale hjemmepleje slet ingen succes, fordi et frikommuneforsøg har vist, at det kun er 2 pct. af borgerne, der valgte at gøre brug af tilkøbsordningen. Men hvad baserer DI sit succeskriterium på?

Hvis du spørger mig, så viser evalueringen af frikommuneforsøget to ting, dels at den kommunale hjemmepleje er grundlæggende rigtig god, og borgerne får den praktiske hjælp og pleje, som de har behov for, dels at det er de små ting, som borgerne vælger at tilkøbe, som fx at bestille et ekstra måltid mad, hvis de får gæster.

Jeg synes, at det er værd at hæfte sig ved, at de ældre, der har benyttet sig af muligheden for at tilkøbe ydelser, har været rigtig glade for muligheden. Vi taler så meget om værdig ældrepleje i disse år, og her har vi rent faktisk lykkes med at skabe øget værdighed. Det vil være synd og skam, hvis den mulighed skulle bortfalde pga. ideologiske hensyn. I øvrigt er det interessant, at de private leverandører, der har deltaget i undersøgelsen, finder det positivt med en mere ligelig konkurrence mellem offentlige og private leverandører.

Alle har deres interesser at pleje. Jeg mener, at frikommuneforsøget var en succes, fordi det skabte større valgfrihed for borgerne. Og ikke mindst fordi borgerne i evalueringen gav udtryk for, at de var trygge ved, at det var deres vante hjemmehjælp, de kunne få ekstra hjælp fra. Det skaber mindre bureaukrati og mere fleksibilitet, når borgeren ikke skal springe rundt mellem flere aktører.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Fodbold uden dommerfejl er ikke fodbold

Jens-Kristian Lütken
Magien forsvinder fra fodbold, hvis den skal være ren og retfærdig

International debat og analyse: Den oversete humanitære krise i Latinamerika

Ninna Nyberg Sørensen
Flere end tre millioner mennesker har forladt Venezuela, hvis økonomiske krise får stadig større konsekvenser for befolkningen. Nabolandene taler om en humanitær flygtningekrise, og flere er i gang med at tage ekstraordinære migrationspolitiske skridt.

Kig til Bornholm: Skab stærke lokale uddannelser

Lars Olsen
Lad os tage et opgør med centraliseringen, der handler om andet end symbolpolitik og trivielle slagsmål mellem hovedstad og provins. Uddannelsessystemet er oplagt.
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her