Der er penge at tjene på at oppe sig
Spændingen er udløst, og der er sat navn på både vinderen og taberen i Dansk Byggeris årlige analyse af kommunernes erhvervsvenlighed. Vejen kan i år bryste sig af at have landets bedste erhvervsforhold, mens Albertslund allerede nu bør lægge en plan for, hvordan de kan gøre det bedre. Men det er vigtigt at huske på, at Albertslund ikke er alene om at skulle oppe sig. Det bør alle kommuner gøre, og det er der to afgørende grunde til.
For det første er erhvervsvenlighed ikke en statisk størrelse, men noget, som hele tiden forandrer sig, og derfor skal det løbende justeres, hvis den kommunale erhvervsservice skal være i top. Det er gået op for flere kommuner, som f.eks. Horsens, der i år er sprunget hele 56 pladser frem på listen, og derfor ligger på plads 36 ud af 98 kommuner. Det viser, at det giver positive resultater, hvis kommuner arbejder systematisk med at forbedre erhvervsvenligheden, men det viser også, at kommuner, der ikke løbende arbejder på at blive bedre, lynhurtigt bliver overhalet inden om af andre hårdtarbejdende kommuner.
For det andet er der penge at tjene ved at være imødekommende og have effektive og ubureaukratiske erhvervsforhold. Hvis alle landets kommuner var lige så gode til det med erhvervsvenlighed som den bedste tredjedel af kommunerne, ville bruttoværditilvæksten i Danmark samlet set vokse med 11 mia. kr. Ja, jeg ved, at det lyder ganske langhåret at snakke om bruttoværditilvækst, men sagt lidt kort betyder det, at de virksomheder, der nemt og hurtigt kan komme igennem til kommunen, kan øge deres effektivitet ganske betydeligt, da de kan koncentrere sig om at producere frem for at vente.
Der er altså kontant afregning ved kasse ét for de kommuner, som kontinuerligt gør sig umage med deres erhvervsservice. Kort sagt taber kommunerne penge, hvis de ikke gør sig umage, så der er god grund til at oppe sig. Og husk, at de kommuner, som ligger i front i år, kan regne med at blive overhalet og ende nede på listen til næste år, hvis ikke de fortsætter med at have opmærksomheden rettet mod erhvervsvenligheden.
God arbejdslyst.