Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Få nu gang i den togservice

En god bekendt steg forleden ind i et IC3-tog i Hamborg for at køre hjem til Aarhus. Ham og kæresten kom fra Berlin i et tysk intercitytog. De følte, at de lige blev sat et par klasser ned i komfort. Et urengjort tog, et ulækkert toilet og diverse affald alle vegne. Deres pladsbilletter var ikke noteret på den lille siddepladsskærm, og de måtte bede passagererne på deres pladser om at finde andre pladser efter at have vist dem deres pladsbillet.

Toget kørte fra Hauptbahnhof 10 min. før den angivne tid på deres pladsbillet, så de nåede ikke at købe en kop kaffe og en flaske vand på perronen.

Så kunne de sidde der hele vejen til Aarhus uden mulighed for at købe noget som helst, i en snavset togvogn og uden lyst til at bruge toiletterne. Alt i alt en rigtig dårlig oplevelse.

Her kunne der virkelig godt bruges noget personale. Måske ”nyttejob”? Få sat to personer i hvert togsæt, der kører med i togene. De kunne sagtes lave en lille kiosk i de nedlagte togstewardessekøkkener. Sælge kaffe, vand og måske lidt frugt og kage. Gå rundt i toget, fjerne affald, hjælpe med kufferter og tasker. Hjælpe børn, der rejser alene med at komme af toget på den rigtige station. Få gjort toiletterne rene, så de altid er indbydende at benytte. I det hele taget få togrejsen til at blive en lidt større fornøjelse.

Ringere og ringere

For øjeblikket gør DSB i samarbejde med Banedanmark sig stor umage for, at det skal være en så træls oplevelse som muligt at køre i tog. Det er, som om det i løbet af de seneste 20-30 år er blevet ringere og ringere. IC4-tog, der hele tiden går i stykker. Forsinkelser og aflysninger. Klimaanlæg, der ikke virker. Togstewardesser og salgsvogne, der er blevet sløjfet.

Vi er mange, der husker tilbage til halvfjerdserne og firserne, når vi kom retur fra interrail til Flensborg og satte os i et dansk intercitytog. Det var som at blive opgraderet til SAS Business Class med komfort og service. Nu er det omvendt. Man kommer ind i tyske tog med kiosk, salgsvogne rundt i toget og spisevogne med menukort.

Prøv det

Gør dog togrejsen til en god oplevelse. Det vil også give god mening med et ”nytte-service-job” for vores nye tilflyttere/flygtninge og indvandrere. De vil møde familien Danmark og lære det danske samfund at kende – en fordel for de, der satser på dansk statsborgerskab. Og vi kommer også til at lære dem at kende – samtidig med at vi forhåbentlig får en god togoplevelse.

Ja, jeg ved godt, at nu får togstewardessernes fagforening og andre fagforeningsbosser kaffen galt i halsen – men prøv det nu af alligevel.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.