Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Venstre svigter ikke forsvaret

Venstre ville meget gerne have haft De Konservative med i en aftale om nye kampfly, men det var ganske simpelt ikke muligt.

Under overskriften ”Venstre svigter forsvaret” tordner De Konservatives leder Søren Pape i JP 19/6 mod aftalen om at købe nye kampfly. Som ung officer lærte jeg, at det bedste forsvar er et angreb. Selvom Pape aldrig har været officer, har han åbenbart taget det til sig. Det er dog langtfra kønt at se på, når det gamle forsvarsvenlige parti kommer med et angreb fyldt med løse påstande, der taler det danske forsvar ned, og som på ingen måde gavner de mange dygtige ansatte i forsvaret.

Aftalen om at købe 27 nye kampfly udspringer af det nuværende forsvarsforlig, som De Konservative var med til at indgå, hvor det klart fremgår, at anskaffelsen af nye kampfly skal holdes inden for forsvarets økonomiske ramme. Det var derfor helt uden for skiven, da De Konservative forhandlede sig selv ud af forliget ved stædigt – og til det sidste – at kræve 43 fly og en finansiering, der ligger langt ud over forsvarets økonomiske ramme.

Venstre ville meget gerne have haft De Konservative med i en aftale om nye kampfly, men det var ganske simpelt ikke muligt. Jeg kan på ingen måde genkende det forhandlingsforløb, Pape ridser op i sit angreb – og i modsætning til De Konservatives leder var jeg rent faktisk til stede i forhandlingslokalet under forhandlingerne. Jeg har på linje med de andre forligspartier oplevet et godt og konstruktivt forløb, hvor der har været plads til diskussion, spørgsmål og gode drøftelser.

Spreder misforståelser

Efter De Konservative trådte ud af forliget, har de haft travlt med at sprede misforståelser f.eks. om piloternes arbejdsforhold. På trods af at det gentagne gange under forhandlingerne er blevet klarlagt, at disse ekstraordinære arbejdsforhold med en 48 timers arbejdsuge kun vil træde i kraft, såfremt Danmark kommer ud i en helt særlig maksbelastningssituation. En situation, som forsvaret aldrig før har stået i.

De Konservative påstår også, at finansieringen udsulter forsvaret. Jeg vil gerne slå fast, at hovedparten, 13,4 mia. kr., af de ca. 20 mia. kr., det koster at indkøbe de 27 nye kampfly, findes inden for rammen af forsvarets materielplan. Der er over de kommende 10 år hele 38 mia. kr. til andre anskaffelser i forsvaret, som f.eks. nyt artilleri, nye hjulkøretøjer og miljøskibe.

Aftalen indeholder krav om effektiviseringer i forsvaret, men pengene bliver inden for forsvaret, da de skal bidrage til at finansiere kampflyene. Faktisk betyder aftalen om indkøb af nye kampfly, at de forudsatte besparelser på 2 pct. årligt i de kommende år, når det nuværende forlig udløber, nu er aflyst. Danmarks bidrag til Nato bliver med denne aftale derfor ikke mindre, som De Konservative påstår.

På Venstres vegne vil jeg gerne beklage, at De Konservative ikke havde modet til at tage det nødvendige ansvar.

Endelig er der påstanden om, at det årlige antal flyvetimer er urealistiske. Vi har lænet os op ad eksperterne, der vurderer, at 250 flyvetimer pr. stel årligt er realistisk. Jeg undrer mig over, at De Konservative ikke har tillid til de selv samme mennesker i forsvaret, som de forsøger at appellere til, men i stedet henviser til tal fra det norske forsvar. Norge er dog et godt eksempel – bare på det stik modsatte af, hvad De Konservative siger. Norge har fået leveret deres første fly til træning, og deres erfaringer indtil nu viser, at flyene kan flyve mere end 250 timer pr. stel årligt.

På Venstres vegne vil jeg gerne beklage, at De Konservative ikke havde modet til at tage det nødvendige ansvar. Jo flere mandater, der står bag forsvaret, desto bedre passer vi på forsvaret.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.