Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Sofie er den sejeste student - lod sig ikke bremse af fagpersoners spådom

Artiklens øverste billede
Sofie Brøsens store drøm var at gennemføre gymnasiet. Privatfoto.

I disse dage bugner gadebilledet og sociale medier med studenter, der springer ud. Alle er fantastiske og fortjener lykønskninger og ros. Men for mig er én studine noget ganske særligt, og det er Sofie Brøsen, som er 22 år og har infantil autisme.

Da Sofie i onsdags fik sin studenterhue på, modbeviste hun mange fagpersoner der spåede, at hun aldrig ville få en uddannelse.

At komme igennem skolesystemet har da også været noget af et forhindringsløb med masser af misforståelser og manglende forståelse for, hvad autisme er, og hvem Sofie er.

Hver gang har hun sammen med sin mor Hanne måttet finde nye veje. De har nægtet at give op, for selvom autismen gør, at Sofie har svært ved mange helt almindelige ting, er hun et af de mest intelligente, vidende og engagerede mennesker, jeg kender. 

Sofies store drøm var at gennemføre gymnasiet. Hun ville nemlig være den første i sin mors familie, der fik den røde hue på hovedet. Det har også været en motivationsfaktor for hende at modbevise de fagpersoner, der sagde, at hun ikke kunne. 

Så de seneste fire år har Sofie hver dag vandret de 3,3 km frem og tilbage mellem sin lille lejlighed og sit gymnasium på Vejlefjordsskolen. Udstyret med refleksvest, regnbuefarvet paraply og elektrisk lanterne - uanset om det var vinter eller sommer, snestorm eller solskin. Sofie bliver nemlig stresset af at køre med bus. 

Hun har været ukueligt vedholdende og beslutsom. Og onsdag stod hun endelig med huen på hovedet. Vi var et par stykker, der havde en anelse våde øjne.

Jeg synes, at Sofie er den sejeste student i 2016. Jeg spurgte hende, om jeg måtte skrive dette indlæg. Og Sofie sagde ja, for hendes største motivation er at sprede håb og vise vejen for andre. 

Husk, at man ikke skal lade andre definere, hvem man er, og hvad man kan. Det skal man selv.

Dette indlæg har oprindeligt været bragt på Facebook

Alle kan sende debatindlæg til redaktionen på debat@jp.dk. Betingelserne kan læses her

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.