Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Nej til religionsfrihed

Kærlighed til demokratiet har bragt mig i et indtil nu uløseligt paradoks. Jeg mener, der bør være religionsfrihed i et demokrati; men det gør jeg så ikke alligevel.

Når religioner anvender trusler, vold og terror mod anderledes troende og ikke behandler mænd og kvinder lige. Når religioner forfølger LGBT-personer. Når religioner truer vores ret til at udtrykke meninger, holdninger og tegne og drille, hvem og hvad vi vil. Når religioner støtter, at personer kan forlade undervisning i grundloven og andet dansk. Når religioner har til formål at nedkæmpe vort demokrati og optræde demokrati- og frihedsfjendsk. Så vil jeg ikke mere.

Jeg vil fortsat leve i et land, der har ytringsfrihed, religionsfrihed og demokrati. Alle religioner, der støtter dette, skal være velkomne i vort land. Andre religionstilhængere skal ikke have frihed til at være i Danmark. Frihed er kun for frihedstilhængere for alle. Så med blødende hjerte og i klarsyn vil jeg støtte, at demokratiet er vigtigere end religionsfrihed til frihedsfjendske samfundsomstyrtere.

Michel Houellebecq fortæller på glimrende vis i sin bog ”Underkastelse”, hvordan vi mister demokratiet, hvis vi ikke siger stop og holder ubrydeligt fast i vor demokrati på et kristent grundlag. Personer og religioner, der ikke støtter og lever efter vort danske demokrati må finde et andet sted at være med ligesindede. Jeg vil ikke mere lide af hensynssyge og falde for gruppers ekspertadfærd som ofre.

Vi må stå sammen om demokratiet, og som Boualem Sansal sagde i JP 21/6 i artiklen ”Advarsel: nu spreder det islamiske diktatur sig”: »Der er brug for en stærk stat og en bevidsthed om, at faren er der.«

Mit paradoks er afløst af klarhed. Vi har ikke religionsfrihed, og det må vi stå sammen om, hvis vi vil leve i et demokrati.

Dan Andersen, Jeppe Åkjærsvej 18, Ebeltoft

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.