Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Fra tanke til faktura

Morgenavisen Jyllands-Postens kulturredaktør Palle Weis var kontant og unuanceret i sin beskrivelse af de danske universiteter, da han i sit indlæg ”På den anden side” i sidste uge (15/6) skrev, at efter den nye universitetslov »er universiteternes status ændret fra at være til for de studerende og underviserne til at være til for samfundet, mest illustreret ved daværende forskningsminister Helge Sanders himmelråbende tåbelige ”fra tanke til faktura”«.

Palle Weis har fuldstændig ret i, at vi med universitetsloven fastslog, at universiteterne i langt højere grad skulle være til gavn for samfundet. Et stort flertal inkl. Socialdemokratiet støttede i 2003 den borgerlige regerings ønske om en hårdt tiltrængt ændring, og det blev en af de største forandringer af universiteternes ledelse siden 1479.

Jeg kan kun glæde mig

Fra den akademiske magtelite var modstanden stor for 13 år siden – og den har åbenbart ikke fortaget sig hos en af Jyllands-Postens ledende skribenter. Som ansvarlig minister for lovens gennemførelse kan jeg kun glæde mig over, at der trods skiftende regeringer ikke er ændret på den grundlæggende ledelsesreform i universitetsloven fra 2003.

Palle Weis kan åbenbart heller ikke lide min tese ”fra tanke til faktura”, som ellers er en fremragende illustration af, at vi ønskede at gøre forskningen mere anvendelsesorienteret til glæde for samfundet – samtidig med at vi styrkede universiteternes grundforskning og lavede flere eliteforskningsinitiativer.

Denne ændring af den offentlige forskningsindsats var åbenbart ikke mere ”himmelråbende tåbelig”, end at linjen med stor politisk opbakning i Folketingssalen blev styrket i alle mine otte år som videnskabsminister og af mine nu fem efterfølgere på dette ministerområde.

I sit partsindlæg for ekstern eksamenscensur drister Palle Weis sig også til at skrive, at universiteterne er i en historisk økonomisk krise, selv om den offentlige forskningsindsats, primært til glæde for universiteterne, er øget fra 13 mia. kr., da Anders Fogh Rasmussen-regeringen tiltrådte i 2001, til mere end 18 mia. kr. i dag.

Det bliver til en historisk krise målt med kulturredaktørens målestok, fordi universiteterne er underlagt de samme sparekrav på 2 pct. som alle andre offentlige institutioner.

Det er slet ikke så ringe

På Folkemødet på Bornholm blev vi i et af de mange events af journalist Signe Molde belært om, at Danmark nu er det EU-land, der investerer flest offentlige kroner i forskning i forhold til indbyggertal.

Det er slet ikke så ringe – og slet ikke, fordi en større del bruges til at effektuere ”fra tanke til faktura” ...

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.