Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

De firer Dannebrog ned i Haag

Sidste efterår besøgte jeg Europols hovedkvarter i Haag. Jeg talte både med den øverste ledelse og med de danske forbindelsesofficerer. I Europol har alle medlemslandene nemlig deres egne politibetjente udstationeret.

Men nu må de danske betjente snart rydde deres skriveborde og rejse hjem. Europa-Parlamentet har for nylig godkendt en styrkelse af Europol. Og på grund af vores retsforbehold betyder det, at det danske flag foran bygningen i Haag skal tages ned den 1. maj 2017.

Det er den ubehagelige konsekvens af, at Danmark i december sidste år vendte tommelfingeren ned til at omdanne vores retsforbehold til en tilvalgsordning. Vores eneste håb for at fortsætte i Europol er at få en såkaldt parallelaftale.

Under de nuværende omstændigheder er en parallelaftale ikke en mulighed for Danmark. Så kontant var svaret fra Europa-Kommissionen, da jeg i efteråret bad dem undersøge muligheden for en parallelaftale. Men det holdt ikke Dansk Folkeparti fra at love, at Danmark kunne fortsætte i Europol på uændrede vilkår på trods af et nej. Ja, de garanterede det endda.

Dansk politi er et af de flittigste landes politi til at søge i Europols enorme databaser. Det betyder, at vi lynhurtigt kan se, at fingeraftrykket fra et gerningssted i Hirtshals stammer fra en gerningsmand, der er eftersøgt i Europa. Vi har mulighed for at være med til at beslutte, hvordan de overordnede strategier for Europol skal være. De muligheder mister vi, hvis vi er ude. I Haag undrede de øverste chefer sig over, at vi overhovedet kunne overveje at forlade Europol.

Jeg undrede mig også over, hvordan DF kan udstede en garanti om, at vi kan blive i Europol på samme vilkår som nu. For hvis det mod alle odds lykkes os at få en hastigt sammensat parallelaftale, vil vi til at være meget dårligere stillet end nu. En parallelaftale vil aldrig være andet end et B-medlemskab af Europol.

Vi kan trippe uden for døren

I Haag er der flere forhandlingsborde, hvor medlemslandene sidder og diskuterer fremtidens strategier for bekæmpelse af grænseoverskridende kriminalitet i Europa. Danmark har en plads ved bordet. Det har Sverige også. Men vores norske naboer sidder der ikke. De må vente uden for døren, indtil beslutningerne er truffet. Der ryger vi også ud, hvis vi får en parallelaftale. Ud over nordmændene kan vi hygge os med russerne, colombianerne og albanerne, som også sidder lige uden for døren og tripper.

Jeg ville føle mig godt snydt, hvis jeg havde fulgt Dansk Folkepartis anbefaling og stemt nej i december, under falsk løfte om, at dansk politi fortsat kunne blive i hjertet af Europol.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.